Jag har ett enplashus (70-tal) med kallvind. I hallen har jag såga ut hål och monterat skyddskoppar (Lumiance) för att kunna ha spotlights. Nu är det så att jag håller på att lägga råspont uppe på vinden för att kunna lägga upp lite prylar.
Min fråga är då. Jag har 150mm isolering uppe på vinden. Jag har reglar upp med 95mm regel för att kunna lägga dit 95mm isolering till innan jag lagt råsponten. Nu har jag kommit fram till en av mina koppar då är mitt begymmer följande som ingen på något byggvaruhus kunnat svara på. MIn kopp sticker upp ca 130mm. Dvs jag har ca 95mm till mitt golv OM jag bygger över golvet. MIn fråga är kan jag bygga golvet över koppen eller skall jag kämna ett öppet hål i golvet på 50x50cm för att kunna ha mer isolering övan koppen. OM jag lägger golv över så blir det bara ca 95mm isolering mellan koppen och min råspont. Då är min oro, kommer värmen från koppen att gå igenom isoleringen till den kalla råspontgolven (värma upp den fläckvis) och orsaka kondens under råsponten och isoleringen vintertid? Koppen blir säkert varm och 95mm isolering är inte mycket. Eller MÅSTE jag såga hål som är ca 10cm större runt om koppen och lägga t.ex. ytterligare 95mm isolering för att det inte skall bli kondens under råsponten.
MYCKET tacksam för svar