hej,
vi har en bärande vägg i vårt 1 1/2 plansvilla (byggt 1969) som vi vill bära av. vi vill ta bort hela väggen och sätta en "så låg och lätt stålbalk som möjligt".
Takstolsspannet är 10,30 meter och väggen som ska bort är ca 3,10. det är alltså väggen mellan vardagsrum och matsal på bilden
vi tänker ställa limträbalkar vid både ytterväggen och väggen mot köket. räcker det med 90x90 (95x95?) som pelare i limträ?
sedan är huvudfrågan, IPE/HEA/HEB? vilken dimension kommer krävas?
ovanför denna vägg finns ett sovrum men ingen vägg rakt ovanför.
jag vill såklart spara så mycket vikt som möjligt men också ha en så "låg" balk som möjligt så då kanske det är värt att gå på en HEB jämfört med IPE??
ja, ge mig gärna er input på detta.
tack!
Henrik
vi har en bärande vägg i vårt 1 1/2 plansvilla (byggt 1969) som vi vill bära av. vi vill ta bort hela väggen och sätta en "så låg och lätt stålbalk som möjligt".
Takstolsspannet är 10,30 meter och väggen som ska bort är ca 3,10. det är alltså väggen mellan vardagsrum och matsal på bilden
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vi tänker ställa limträbalkar vid både ytterväggen och väggen mot köket. räcker det med 90x90 (95x95?) som pelare i limträ?
sedan är huvudfrågan, IPE/HEA/HEB? vilken dimension kommer krävas?
ovanför denna vägg finns ett sovrum men ingen vägg rakt ovanför.
jag vill såklart spara så mycket vikt som möjligt men också ha en så "låg" balk som möjligt så då kanske det är värt att gå på en HEB jämfört med IPE??
ja, ge mig gärna er input på detta.
tack!
Henrik
Jag har en 1 1/2 plans villa och har burit av ca 3,6 m av hjärteväggen. Använder mig av pelare 115x115 och balk 315*115.
Det är inte bara dina 3,1 m som är intressanta utan även 10,3 m.
Förändringen kräver kommunens inblandning och jag rekommenderar dig att du kontaktar en konstruktör för beräkningar m m...
Det är inte bara dina 3,1 m som är intressanta utan även 10,3 m.
Förändringen kräver kommunens inblandning och jag rekommenderar dig att du kontaktar en konstruktör för beräkningar m m...
hmm, ja jag kan se att 10,3 är intressant också i detta fall. det finns ju många grannhus som har samma konstruktion och som gjort förändringen - har varit inne hos dem men tyvärr har de inte uppgifterna på vilken dimension på balk de använt. jag vill dessutom gärna använda stålbalk och limträpelare för att inte ta för mycket av takhöjden..
men vad gäller kommunens inblandning? ska de godkänna bygglov? har kollat på byggnadskontoret och där finns inga handlingar på grannarnas hus heller...
tack för inputen och hoppas du eller ngn fler kan ge mig mer info...
men vad gäller kommunens inblandning? ska de godkänna bygglov? har kollat på byggnadskontoret och där finns inga handlingar på grannarnas hus heller...
tack för inputen och hoppas du eller ngn fler kan ge mig mer info...
Framförallt bör du kanske fundera på hur det ser ut under? Att överföra lasten från 3 m vägg till två pelar är ju inte så märkvärdigt, men det förutsätter ju att det är skottsäkert under golvets bjälklag där du ska ställa dina pelare.
haha, ja det är ju det enklaste.
överföringen kommer ske genom att vi ställer pelarna på bottenplattan med avlastande metallplåtar för att sprida vikten på större yta mot plattan.
så ja jag tror att vi har en väl fungerande lösning, men funderar på om jag ska ha I eller H balk, eller kanske får gå på limträ iaf...?!?!
överföringen kommer ske genom att vi ställer pelarna på bottenplattan med avlastande metallplåtar för att sprida vikten på större yta mot plattan.
så ja jag tror att vi har en väl fungerande lösning, men funderar på om jag ska ha I eller H balk, eller kanske får gå på limträ iaf...?!?!
Klicka här för att svara