3 597 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Isolerad betongplatta torr härom dagen nu fuktig?
Vi har en betongplatta om 10 cm som gjös i december, inomhus. Plattan har c:a 20 cm markisolering under och mellan plattan och grundmuren sitter ett band som ser ut som tjock papp.
Till saken:
En del av plattan är i tvättstugan och det ska därför vara tätskikt på. För tre dagar sedan mätte byggaren att den var tillräckligt torr för tätskikt. Då stod ett elektriskt element i utrymmet som höll det runt c:a 20 grader i luften. Golvet var Kallare mot väggarna o hörnen.
Nu, tre dagar senare mäter byggaren att det är fuktigare. Elementet står inte i utrymmet längre (användes i nytt badrum i till som kaklats). Det är nu kallare i tvättstugeutrymmet, ner mot +10 i nåt hörn.
Byggaren förstår inte riktigt varför.
Fråga:
Har detta enbart med temperaturen att göra? Jag mena, beter sig betongen som luft, som får högre relativ luftfuktighet (RH) om den kyls ner utan at samtidigt torkas/avfuktas?
Vad bör han göra? Köra med avfuktare i för att torka ur betongen mer? Hålla den varm ett tag för ytterligare uttorkning innan tätskiktet läggs på?
Till saken:
En del av plattan är i tvättstugan och det ska därför vara tätskikt på. För tre dagar sedan mätte byggaren att den var tillräckligt torr för tätskikt. Då stod ett elektriskt element i utrymmet som höll det runt c:a 20 grader i luften. Golvet var Kallare mot väggarna o hörnen.
Nu, tre dagar senare mäter byggaren att det är fuktigare. Elementet står inte i utrymmet längre (användes i nytt badrum i till som kaklats). Det är nu kallare i tvättstugeutrymmet, ner mot +10 i nåt hörn.
Byggaren förstår inte riktigt varför.
Fråga:
Har detta enbart med temperaturen att göra? Jag mena, beter sig betongen som luft, som får högre relativ luftfuktighet (RH) om den kyls ner utan at samtidigt torkas/avfuktas?
Vad bör han göra? Köra med avfuktare i för att torka ur betongen mer? Hålla den varm ett tag för ytterligare uttorkning innan tätskiktet läggs på?
Produkter som diskuteras: "avfuktas"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Har inte koll på nygjuten platta. Dock har jag nyligen haft ett vattenläckage i ett duschutrymme i källaren. Plattan var givetvis fuktig. Vi rev allt och efter uttorkning med luftavfuktare och värmeplattor så borrade "tork-killen" två hål i plattan för att kunna mäta fukthalten. Då det tydligen inte dög så fick vi torka ett tag till, och borra nya hål. Hålen var ca 2cm djupa.
Buskapet här är väl att man inte kan mäta på ytan. Hur gjorde din hantverkare?
Ja, jag har läst något om att det rätta sättet är att mäta i borrade hål och det stämmer säkert.PASwe skrev:Har inte koll på nygjuten platta. Dock har jag nyligen haft ett vattenläckage i ett duschutrymme i källaren. Plattan var givetvis fuktig. Vi rev allt och efter uttorkning med luftavfuktare och värmeplattor så borrade "tork-killen" två hål i plattan för att kunna mäta fukthalten. Då det tydligen inte dög så fick vi torka ett tag till, och borra nya hål. Hålen var ca 2cm djupa.
Byggaren använder en fuktindikator (tror jag det heter egentligen), ungefär en sån här: http://www.mycoteam.no/bilder/1665/1743?size=extramedium
Tydligen ger en sådan inte nödvändigtvis ett korrekt absolut värde men om jag förstår det rätt kan den användas för att upptäcka skillnader. I mitt fall är det två hörn som nu ger för högt utslag, tots att de varit OK på instrumentet tidigare.
Ja, så är det.Prosit skrev:
Relativ luftfuktighet är förhållandet mellan aktuell fuktmängd och den maximala fuktmängd som luften kan bära vid just den temperaturen.
Jag vill påstå att byggaren mäter fel. Eller i alla fall med en för det ändamålet olämplig metod.
När rH i den nygjutna plattan går ner under 100% så kommer rH vara detsamma som rH i luften i betongen porer.
Finns det fritt vatten i porerna är rH 100%, när rH går under 100% kommer vatten vara i ångfas i betongens porer.
Byggaren mäter lite tokigt tycker jag.
Om man värmer och torkar en nygjuten betongplatta stenhårt - mycket värme, luftväxling över ytan och tillsammans med avfuktare kan man säkert få ytan tillräckligt torr på bara någon dag, medan en cm ner i betongen är rH kanske fortfarande 100%.
Difffusionshastigheten är långsam i betong, och fukthalten genom tvärsnittet håller ofta någon slags exponentiellt värde vi enkelsidig uttorkning.
Att rH stiger när ni tar bort värmetillförseln tyder kanske på att det finns betydligt mer fukt en bit under ytan.
Men själva temperaturförändringen i sig är också en stor bov i dramat.
Vad mätte ni för rH vid 20° resp 10° ?
Här finns mycket att läsa:
http://www.rbk.nu/Fuktmatningsmanual.asp
När rH i den nygjutna plattan går ner under 100% så kommer rH vara detsamma som rH i luften i betongen porer.
Finns det fritt vatten i porerna är rH 100%, när rH går under 100% kommer vatten vara i ångfas i betongens porer.
Byggaren mäter lite tokigt tycker jag.
Om man värmer och torkar en nygjuten betongplatta stenhårt - mycket värme, luftväxling över ytan och tillsammans med avfuktare kan man säkert få ytan tillräckligt torr på bara någon dag, medan en cm ner i betongen är rH kanske fortfarande 100%.
Difffusionshastigheten är långsam i betong, och fukthalten genom tvärsnittet håller ofta någon slags exponentiellt värde vi enkelsidig uttorkning.
Att rH stiger när ni tar bort värmetillförseln tyder kanske på att det finns betydligt mer fukt en bit under ytan.
Men själva temperaturförändringen i sig är också en stor bov i dramat.
Vad mätte ni för rH vid 20° resp 10° ?
Här finns mycket att läsa:
http://www.rbk.nu/Fuktmatningsmanual.asp
RH har nog inte mätts "på riktigt" då det bara är mätt med indikator på ytan. Åtminstone har han inte nämnt något värde, han tittar om mätarnålen är i rätt eller fel område.
Plattan göts för ganska exakt 2 månader sedan, flytspacklades för ett par veckor sedan. Det var inte så varmt innan flytspacklingen och de första dagarna efter spacklingen.
Det är bara två områden som inte är torra enligt instrumentet nu, men de var tydligen torra förra veckan - då hade iofs avfuktare stått där några dagar.
Nu blir det inget heltäckande tätskikt i tvättstugan, det blir ikanterna och i fallen kring golvbrunnarna bara. Jag konstaterar att det är OK vid renovering enligt BKR, då huset inte har isolerade grundmurar.
Plattan göts för ganska exakt 2 månader sedan, flytspacklades för ett par veckor sedan. Det var inte så varmt innan flytspacklingen och de första dagarna efter spacklingen.
Det är bara två områden som inte är torra enligt instrumentet nu, men de var tydligen torra förra veckan - då hade iofs avfuktare stått där några dagar.
Nu blir det inget heltäckande tätskikt i tvättstugan, det blir ikanterna och i fallen kring golvbrunnarna bara. Jag konstaterar att det är OK vid renovering enligt BKR, då huset inte har isolerade grundmurar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden