10 718 läst ·
2 svar
11k läst
2 svar
Kostnad renovera skorsten?
BRF:en jag bor i har fått eldningsförbud till vi renoverar våra skorstenar. Vi har tagit in ett par offerter men tycker de ligger högt i pris. Skorstenarna är 22m höga och det ingår i arbetet att ansluta ett eventuella kaminer. Huset har 8 skorstenar och som det ser ut nu är det aktuell göra något åt 5 av dem.
En av offerterna jag kan ta som exempel går loss på 60.000 per skorsten, då ingår både material och arbete. Är det ett marknadsmässigt pris?
Av de 60.000 är ca 15.000 arbestkostnad och resten material. En av materialposterna jag reagerade på är det flexibla syrafasta röret (180mm) som kostar 20.000 per skorsten, d.v.s ca 1.000 per meter.
Är det här normala materialkostnader eller har de en rejäl förtjänst där?
Edit: Behöver vi förresten 180mm rör? Ser kostnaden går ner rätt rejält om man går ner i dimension (rätt naturligt). Som mest är det 4 anslutningar till samma rör.
En av offerterna jag kan ta som exempel går loss på 60.000 per skorsten, då ingår både material och arbete. Är det ett marknadsmässigt pris?
Av de 60.000 är ca 15.000 arbestkostnad och resten material. En av materialposterna jag reagerade på är det flexibla syrafasta röret (180mm) som kostar 20.000 per skorsten, d.v.s ca 1.000 per meter.
Är det här normala materialkostnader eller har de en rejäl förtjänst där?
Edit: Behöver vi förresten 180mm rör? Ser kostnaden går ner rätt rejält om man går ner i dimension (rätt naturligt). Som mest är det 4 anslutningar till samma rör.
Redigerat:
Låter rätt rimligt. Vi betalade 20 000 för glidgjutning av två pipor i våran skorsten, som går från källaren och genom botten- och övervåning, för två år sedan.
Det låter rimligt, i BRFen jag bodde i förut betalade medlemmarna som ville använda kakelugnen 1000kr/m per rökgång, vi hade 16m till taket alltså 16.000 - billigare för de som bodde på översta våningen.
Klicka här för att svara