Hejsan,
Har läst och läst nu men har fortfarande funderingar...
Har ell kallgarage som jag ska isolera. Tänkte 120 mm glasull, 0,2 mm ångspärr, OSB och sen gips.
Nu till funderingarna...
1. Kan jag fästa upp ångspärren med häftklammer? Har inget att klämma fast den med då garaget redan är rest.
2. När jag sätter fast OSBn och gipset kommer jag ju att punktera ångspärren, gör detta inget?
Tack på förhand...
Har läst och läst nu men har fortfarande funderingar...
Har ell kallgarage som jag ska isolera. Tänkte 120 mm glasull, 0,2 mm ångspärr, OSB och sen gips.
Nu till funderingarna...
1. Kan jag fästa upp ångspärren med häftklammer? Har inget att klämma fast den med då garaget redan är rest.
2. När jag sätter fast OSBn och gipset kommer jag ju att punktera ångspärren, gör detta inget?
Tack på förhand...
Produkter som diskuteras: "häftklammer"
Häftklammer
En häftklammer är ett litet metallstycke som används för att fästa ihop papper, kartong och andra material. De är ofta tillverkade av tunt ståltråd och böjs för att hålla ihop materialen när de pressas genom dem med hjälp av en
Läs mer
Ska du inte ha garaget uppvärmt året om så bör du inte ha ångspärr men det vet du kanske?
Du bör följa tillverkarens anvisningar för montering. För den plast jag köpte angavs att pappspik var ok utan vidare åtgärd och att om man häftade upp plasten så skulle man tejpa över varje häftklammer.
På fråga 2 svarar jag att jo, det gör det.
Du bör följa tillverkarens anvisningar för montering. För den plast jag köpte angavs att pappspik var ok utan vidare åtgärd och att om man häftade upp plasten så skulle man tejpa över varje häftklammer.
På fråga 2 svarar jag att jo, det gör det.
Vi häftar alltid upp plasten med häftklammer och provtrycker sedan lägenheterna. Vi kommer ner 0.11L/s per m2. Kravet för passivhus ligger på Max 0.30L/s per m2. Så jag tycker det har blivit lite av en hysteri kring det här med uppsättning av plasten. Det verkar som tillverkarna försöker pracka på oss en massa onödiga tillbehör.
Hej,
Kan nog med 99 % säkerthet säga att man använder häftklammer överallt när det gäller "fukt"spärren...
Sen vet jag att en del äldre snickar gubbar ifrågasätter fuktspärren, om den behövs eller inte... För jag är ganska säker på att det är väldigt få som sett en fuktspärr (tenotät lr dylikt) på gammla hus.
Vissa menar att man bygger "in" fukten ..
Skulle vara kul att se ett test med olika alternativ ... Kanske vindpapp istället ?
Kan nog med 99 % säkerthet säga att man använder häftklammer överallt när det gäller "fukt"spärren...
Sen vet jag att en del äldre snickar gubbar ifrågasätter fuktspärren, om den behövs eller inte... För jag är ganska säker på att det är väldigt få som sett en fuktspärr (tenotät lr dylikt) på gammla hus.
Vissa menar att man bygger "in" fukten ..
Skulle vara kul att se ett test med olika alternativ ... Kanske vindpapp istället ?
Jag behöver inte skriva något, JOW skrev precis allt jag själv anser i frågan.JOW skrev:
+1 som man brukar skriva.
Var bara försiktig så du inte "river" upp större hål när plasten väl är upphäftad.
Ett förtydligande till mitt svar på fråga 2:
Normalt när man sätter OSB + gips så bryr man sig inte om var reglarna är när man monterar gipsen utan den blir mestadels fäst bara i OSB-skivorna.
Med din konstruktion skulle jag råda dig att INTE göra så utan istället vara noga med att varje skruv går i regel, även de som fäster gipsskivorna.
Normalt när man sätter OSB + gips så bryr man sig inte om var reglarna är när man monterar gipsen utan den blir mestadels fäst bara i OSB-skivorna.
Med din konstruktion skulle jag råda dig att INTE göra så utan istället vara noga med att varje skruv går i regel, även de som fäster gipsskivorna.
Produkter som diskuteras: "träskruven"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Eller "Rocktät klimatmembran" för hus som bara värms upp ibland.injonil skrev:
http://guiden.rockwool.se/produkter/byggisolering/rocktaet-klimatmembran
MVH Stickan
Man skall alltid bara skruva gipsen i reglarna för att gipsen inte skall påverkas av OSBns rörelser. Detta för att undvika att gipsen spricker.injonil skrev:Ett förtydligande till mitt svar på fråga 2: