Hejsan,
Har läst och läst nu men har fortfarande funderingar...
Har ell kallgarage som jag ska isolera. Tänkte 120 mm glasull, 0,2 mm ångspärr, OSB och sen gips.

Nu till funderingarna...
1. Kan jag fästa upp ångspärren med häftklammer? Har inget att klämma fast den med då garaget redan är rest.
2. När jag sätter fast OSBn och gipset kommer jag ju att punktera ångspärren, gör detta inget?
Tack på förhand...

• Gilla
megason
  • Laddar…
Ska du inte ha garaget uppvärmt året om så bör du inte ha ångspärr men det vet du kanske?

Du bör följa tillverkarens anvisningar för montering. För den plast jag köpte angavs att pappspik var ok utan vidare åtgärd och att om man häftade upp plasten så skulle man tejpa över varje häftklammer.

På fråga 2 svarar jag att jo, det gör det.

Vi häftar alltid upp plasten med häftklammer och provtrycker sedan lägenheterna. Vi kommer ner 0.11L/s per m2. Kravet för passivhus ligger på Max 0.30L/s per m2. Så jag tycker det har blivit lite av en hysteri kring det här med uppsättning av plasten. Det verkar som tillverkarna försöker pracka på oss en massa onödiga tillbehör.

• Gilla
mångstekta
  • Laddar…
Hej,

Kan nog med 99 % säkerthet säga att man använder häftklammer överallt när det gäller "fukt"spärren...

Sen vet jag att en del äldre snickar gubbar ifrågasätter fuktspärren, om den behövs eller inte... För jag är ganska säker på att det är väldigt få som sett en fuktspärr (tenotät lr dylikt) på gammla hus.
Vissa menar att man bygger "in" fukten ..
Skulle vara kul att se ett test med olika alternativ ... Kanske vindpapp istället ?

Häfta på du... klämskarv = tät skarv.
Skivan klämmer åt plasten på regeln.
Och det finns ingen ide att sätta många klammer, sätt så det sitter uppe, sätt sedan dit skivan.

Mikael_L
JOW skrev:
Häfta på du... klämskarv = tät skarv.
Skivan klämmer åt plasten på regeln.
Och det finns ingen ide att sätta många klammer, sätt så det sitter uppe, sätt sedan dit skivan.
Jag behöver inte skriva något, JOW skrev precis allt jag själv anser i frågan. :)

+1 som man brukar skriva. :cool:

Var bara försiktig så du inte "river" upp större hål när plasten väl är upphäftad.

Ett förtydligande till mitt svar på fråga 2:

Normalt när man sätter OSB + gips så bryr man sig inte om var reglarna är när man monterar gipsen utan den blir mestadels fäst bara i OSB-skivorna.

Med din konstruktion skulle jag råda dig att INTE göra så utan istället vara noga med att varje skruv går i regel, även de som fäster gipsskivorna.

eller ännu enklare. använd rätt längd på gips-träskruven så behöver du inte bekymra dig.

• Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Och påbyggnadstipset till injonil's tips:

Kapa första gipsskivan till en bredd av 60cm, så slipper du spackla invändiga hörn och du får skivorna omlott.

• Gilla
boper1
  • Laddar…
zsimpey: 25mm?

S
vad är gips och vad är osb tjockt??
zsimpey
nä satsa på att ha koll på reglerna

• Gilla
henrikrei
  • Laddar…
Stickan56
injonil skrev:
Ett förtydligande till mitt svar på fråga 2:

Normalt när man sätter OSB + gips så bryr man sig inte om var reglarna är när man monterar gipsen utan den blir mestadels fäst bara i OSB-skivorna.

Med din konstruktion skulle jag råda dig att INTE göra så utan istället vara noga med att varje skruv går i regel, även de som fäster gipsskivorna.
Man skall alltid bara skruva gipsen i reglarna för att gipsen inte skall påverkas av OSBns rörelser. Detta för att undvika att gipsen spricker.

A
Och så kommer någon och skruvar upp en mollys och så är det hål i plasten...

Nej så noga är det knappast.

Rostfria stift kan dock rekas.

Hmm, mig gör det inget om de rostar, plasten sitter ju kvar ändå, eller missförstod jag dig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.