sixten88 skrev:
Man skall alltid bara skruva gipsen i reglarna för att gipsen inte skall påverkas av OSBns rörelser. Detta för att undvika att gipsen spricker.
Det tror jag ärligt talat inte på.

Dessutom rör sig inte OSB om den är korrekt monterad (dvs med luftspalt runt om) utan den ändrar endast storlek efter luftfuktigheten.

• Gilla
Liza B
  • Laddar…
A
JOW skrev:
Hmm, mig gör det inget om de rostar, plasten sitter ju kvar ändå, eller missförstod jag dig?
Nja.. i så fall skulle vi ju kunna sätta bara ett fåtal stift men vi vill ju gärna att det skall sitta även om något annat inte sitter korrekt.

Plasten kläms ju alltid fast av antingen skivor eller reglar? Åtminstone trodde jag det...

Snailman
injonil skrev:
Det tror jag ärligt talat inte på.

Dessutom rör sig inte OSB om den är korrekt monterad (dvs med luftspalt runt om) utan den ändrar endast storlek efter luftfuktigheten.
Eftersom OSBn har större fukrörelser än gipsen kan skivorna spricka och väggarna att slå sig.
Det finns en anledning till att gipsfabrikörerna inte godkänner OSB, Plywood osv i deras väggtyper. Företaget jag jobbar på har jätte stora problem med väggar uppbyggda av OSB och gips tex slog sig de flesta väggarna på poliishuset i karlstad så mycket att gipsen fick plockas bort och OSBn spåras.

kan instämma om att "man bör" skruva gipsen i reglarna, med långa gipsskruv.... inte för att jag gör det men korrekt så ska man nog det ändå...

Vilken storlek på klammer är lämpligt för plast (och vindpapp) funkar det att köra med typ 13/8? Eller behöver jag en ny pistol som klarar lite bredare klammers?

• Gilla
Liza B
  • Laddar…
Mikael_L
blygarn skrev:
Vilken storlek på klammer är lämpligt för plast (och vindpapp) funkar det att köra med typ 13/8? Eller behöver jag en ny pistol som klarar lite bredare klammers?
Det funkar bra. Jag har nog kört mest med Rapid 13/6 tror jag. Plasten/vindväven går ändå som regel sönder innan klammret kryper ut, så längre än 6mm klammer tror jag inte är till någon nytta. Men knappast någon skada heller, ev aningen jobbigare att dra ur om man skulle behöva det.

Om plastfolie och klammer:

Så här ser det ut i mitt tak.
Klamren sitter tätt, annars går det ju direkt hål i folien vid uppsättningen pga dess tyngd.
Och över varje klammer sitter en bit tejp som tätning (de blå fyrkanterna).
Det är ju inget som klämmer folien där uppe över glespanelen.

Jag tycker det ser mycket välgjort ut.

Takfolie.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L
Om jag ibland haft lite problem med att folien ska hålla, att klamret inte bara ska gå genom, så har jag först satt en liten bit ÅB-tape på folien och sen skjutit fast med häftpistolen, då håller det för betydligt mer.

Mikael_L skrev:
Om jag ibland haft lite problem med att folien ska hålla, att klamret inte bara ska gå genom, så har jag först satt en liten bit ÅB-tape på folien och sen skjutit fast med häftpistolen, då håller det för betydligt mer.
Här är det definitivt tvärt om:
Tejpbitarna är ditsatta efter klamringen.

Det var för övrigt duktiga polska snickare som gjorde jobbet (anställda av en svensk byggmästare).

Mikael_L
KnockOnWood skrev:
Här är det definitivt tvärt om:
Tejpbitarna är ditsatta efter klamringen.
Ja det också. ;)

Jag menade bara där det på något enstaka ställe, av speciella skäl är svårt att få folien att hålla.
Det kan t.ex. vara där isolering tynger ner eller i något hörn eller så. Och i början av en utrullning då det är lätt att råka slita ner hela schabraket.
- Då är det skönt om plasten sitter lite hårdare fast = lite tape innan klammern.

• Gilla
Uldis
  • Laddar…
Jag var nog lite överambitiös och klippte mindre fyrkanter av glasslock som jag häftade fast över plasten (istället för tejp). Funkade jättebra och plasten revs inte upp nånting... :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.