31 460 läst ·
27 svar
31k läst
27 svar
Sätta ångspärr med häftpistol?
Det tror jag ärligt talat inte på.sixten88 skrev:
Dessutom rör sig inte OSB om den är korrekt monterad (dvs med luftspalt runt om) utan den ändrar endast storlek efter luftfuktigheten.
A
Alfred Jonsson
Bannad
· Västra Götaland
· 208 inlägg
Alfred Jonsson
Bannad
- Västra Götaland
- 208 inlägg
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Eftersom OSBn har större fukrörelser än gipsen kan skivorna spricka och väggarna att slå sig.injonil skrev:
Det finns en anledning till att gipsfabrikörerna inte godkänner OSB, Plywood osv i deras väggtyper. Företaget jag jobbar på har jätte stora problem med väggar uppbyggda av OSB och gips tex slog sig de flesta väggarna på poliishuset i karlstad så mycket att gipsen fick plockas bort och OSBn spåras.
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Det funkar bra. Jag har nog kört mest med Rapid 13/6 tror jag. Plasten/vindväven går ändå som regel sönder innan klammret kryper ut, så längre än 6mm klammer tror jag inte är till någon nytta. Men knappast någon skada heller, ev aningen jobbigare att dra ur om man skulle behöva det.blygarn skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Om plastfolie och klammer:
Så här ser det ut i mitt tak.
Klamren sitter tätt, annars går det ju direkt hål i folien vid uppsättningen pga dess tyngd.
Och över varje klammer sitter en bit tejp som tätning (de blå fyrkanterna).
Det är ju inget som klämmer folien där uppe över glespanelen.
Jag tycker det ser mycket välgjort ut.
Så här ser det ut i mitt tak.
Klamren sitter tätt, annars går det ju direkt hål i folien vid uppsättningen pga dess tyngd.
Och över varje klammer sitter en bit tejp som tätning (de blå fyrkanterna).
Det är ju inget som klämmer folien där uppe över glespanelen.
Jag tycker det ser mycket välgjort ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Här är det definitivt tvärt om:Mikael_L skrev:
Tejpbitarna är ditsatta efter klamringen.
Det var för övrigt duktiga polska snickare som gjorde jobbet (anställda av en svensk byggmästare).
Ja det också.KnockOnWood skrev:
Jag menade bara där det på något enstaka ställe, av speciella skäl är svårt att få folien att hålla.
Det kan t.ex. vara där isolering tynger ner eller i något hörn eller så. Och i början av en utrullning då det är lätt att råka slita ner hela schabraket.
- Då är det skönt om plasten sitter lite hårdare fast = lite tape innan klammern.
Klicka här för att svara