Ska sätta finsågad plank på väggen i vårt TV-rum men funderar nu hur jag bäst sätter fast dom??
Kommer blanda 70, 95, 120mm så man får ett mer levande än bara samma dimension.
Väggen som är där idag är dubbelgips.
Ska jag skruva eller spika dom.
- rätt in framifrån?
- snett ner på den smala sidan(bredden)?
- limma å spik?
- Bara limma? (Vilket lim)

Ännu en fundering ska man köra 22mm på väggen eller ska jag hyvla ner den till typ 17mm

Har letat efter liknande frågor men hittat inget.
Mvh
Christian

Redigerat:
Gjorde en sådan vägg för några veckor sedan och då skruvade vi rakt framifrån med listskruv/golvskruv.

Tycker du ska gå upp i dimension blanda 120 145 170 i stället det blir väldigt randigt annars

Tänk på att virket behöver torka inne ett tag innan du sätter upp det, springorna blir onödigt stora med finsågat direkt från brägårn.

larsbj skrev:
Gjorde en sådan vägg för några veckor sedan och då skruvade vi rakt framifrån med listskruv/golvskruv.

Tycker du ska gå upp i dimension blanda 120 145 170 i stället det blir väldigt randigt annars
Okey tack vilka dimensioner körde ni med?
Hur länge ska man vänta så det ej torkar isär då. Trä är ju levande så det rör sig hela tiden...
Men vi tycker det är okey med sprickor men nu s funderar jag om det torkar isär mycket eller pm det bara är några mm

Väggen är bara 386x245

Den väggen vi gjorde var av 22x195. Men det blir säkert snyggt med varierande. Det beror ju lite på hur rått virket är från brädgården men upp till 5% kan det torka i hop.

• Gilla
wrang
  • Laddar…
Vi gjorde en sådan vägg i september. satte 22x120 med en dyckerts mellanrum (ca 1 mm). Vi skjöt upp brädorna med dyckertpicka. Idag har vi springor mellan brädorna av varierande bredd, från 2-3 mm upp till 6-7 mm. vi tycker dock det är charmigt och snyggt, kom ihåg att se till att ha en ok färg bakom brädorna om du tänker tillåta krympning som vi gjort, bakomvarande färg lyser igenom i viss belysning.

• Gilla
wrang
  • Laddar…
Har också satt "plankvägg" men valde spontad panel vilket medger osynlig montering. Jag använde panelclips vilket fungerade bra eftersom det är gips o spån bakom.

larsbj skrev:
Den väggen vi gjorde var av 22x195. Men det blir säkert snyggt med varierande. Det beror ju lite på hur rått virket är från brädgården men upp till 5% kan det torka i hop.
Tack.
Torkade ni dom innan ni satte upp dom

roggabear skrev:
Vi gjorde en sådan vägg i september. satte 22x120 med en dyckerts mellanrum (ca 1 mm). Vi skjöt upp brädorna med dyckertpicka. Idag har vi springor mellan brädorna av varierande bredd, från 2-3 mm upp till 6-7 mm. vi tycker dock det är charmigt och snyggt, kom ihåg att se till att ha en ok färg bakom brädorna om du tänker tillåta krympning som vi gjort, bakomvarande färg lyser igenom i viss belysning.
Torkade ni dessa innan eller satte ni upp dom direkt från brädgården?
Jo det blir samma färg nyans på väggen bakom som på framsidan.
Hur tätt satte ni dykerten

/c

vi satta upp bräderna direkt från brädgården. satte 2 dyckert på ca var 30 cm. de små hålen från dyckerten försvann efter första målningen.

• Gilla
wrang
  • Laddar…
Vi torkade dom i rumstempratur i ca 5 dagar och nu är springorna 2-3 mm

• Gilla
wrang
  • Laddar…
Tack för att ni delar med er detta!!
Ritade upp på måfå utan nån tanke å fick detta
120x22. 4st
145x22. 6st
170x22. 6st
Ett steg närmare :)

/c

Redigerat:
Satte upp råspont i förra huset i ett rum och faspanel i ett annat. Min far har just satt upp i mina föräldrars sovrum, en slags ytterpanel. Kommer inte ihåg namnet på panelen men snyggt som fan blev det. På råsponten hade jag dyckert i sponten

Om man nu spikar med dykert. Vilken längd bör man ha?
Finns det inte risk att det lossnar eller är det en onödigt fundering?

vi körde med 50 mm. sitter fast bra tycker jag.

• Gilla
wrang
  • Laddar…
wrang skrev:
Om man nu spikar med dykert. Vilken längd bör man ha?
Finns det inte risk att det lossnar eller är det en onödigt fundering?
Jag fick tipset för en massa år sedan att längden ska väl vara minst 2 gånger
tjockleken på det man ska fästa, Jag söt upp mitt med en batteridyckertpistol allt sitter fortfarande fast :-)
Jag använde 50 eller 52's dyckert.

• Gilla
wrang
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.