Ska sätta finsågad plank på väggen i vårt TV-rum men funderar nu hur jag bäst sätter fast dom??
Kommer blanda 70, 95, 120mm så man får ett mer levande än bara samma dimension.
Väggen som är där idag är dubbelgips.
Ska jag skruva eller spika dom.
- rätt in framifrån?
- snett ner på den smala sidan(bredden)?
- limma å spik?
- Bara limma? (Vilket lim)
Ännu en fundering ska man köra 22mm på väggen eller ska jag hyvla ner den till typ 17mm
Har letat efter liknande frågor men hittat inget.
Mvh
Christian
Kommer blanda 70, 95, 120mm så man får ett mer levande än bara samma dimension.
Väggen som är där idag är dubbelgips.
Ska jag skruva eller spika dom.
- rätt in framifrån?
- snett ner på den smala sidan(bredden)?
- limma å spik?
- Bara limma? (Vilket lim)
Ännu en fundering ska man köra 22mm på väggen eller ska jag hyvla ner den till typ 17mm
Har letat efter liknande frågor men hittat inget.
Mvh
Christian
Redigerat:
Gjorde en sådan vägg för några veckor sedan och då skruvade vi rakt framifrån med listskruv/golvskruv.
Tycker du ska gå upp i dimension blanda 120 145 170 i stället det blir väldigt randigt annars
Tycker du ska gå upp i dimension blanda 120 145 170 i stället det blir väldigt randigt annars
Produkter som diskuteras: "golvskruv"
Golv- & listskruv
Golv- och listskruvar är specialdesignade för att användas vid fästning av golv, lister och socklar. Dessa skruvar har ofta en tunn profil och en liten huvuddiameter för att minimera synligheten när de är på plats, samtidigt som de ger en
Läs mer
Okey tack vilka dimensioner körde ni med?larsbj skrev:
Hur länge ska man vänta så det ej torkar isär då. Trä är ju levande så det rör sig hela tiden...
Men vi tycker det är okey med sprickor men nu s funderar jag om det torkar isär mycket eller pm det bara är några mm
Väggen är bara 386x245
Vi gjorde en sådan vägg i september. satte 22x120 med en dyckerts mellanrum (ca 1 mm). Vi skjöt upp brädorna med dyckertpicka. Idag har vi springor mellan brädorna av varierande bredd, från 2-3 mm upp till 6-7 mm. vi tycker dock det är charmigt och snyggt, kom ihåg att se till att ha en ok färg bakom brädorna om du tänker tillåta krympning som vi gjort, bakomvarande färg lyser igenom i viss belysning.
Produkter som diskuteras: "dyckerts"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Har också satt "plankvägg" men valde spontad panel vilket medger osynlig montering. Jag använde panelclips vilket fungerade bra eftersom det är gips o spån bakom.
Tack.larsbj skrev:
Torkade ni dom innan ni satte upp dom
Torkade ni dessa innan eller satte ni upp dom direkt från brädgården?roggabear skrev:Vi gjorde en sådan vägg i september. satte 22x120 med en dyckerts mellanrum (ca 1 mm). Vi skjöt upp brädorna med dyckertpicka. Idag har vi springor mellan brädorna av varierande bredd, från 2-3 mm upp till 6-7 mm. vi tycker dock det är charmigt och snyggt, kom ihåg att se till att ha en ok färg bakom brädorna om du tänker tillåta krympning som vi gjort, bakomvarande färg lyser igenom i viss belysning.
Jo det blir samma färg nyans på väggen bakom som på framsidan.
Hur tätt satte ni dykerten
/c
Satte upp råspont i förra huset i ett rum och faspanel i ett annat. Min far har just satt upp i mina föräldrars sovrum, en slags ytterpanel. Kommer inte ihåg namnet på panelen men snyggt som fan blev det. På råsponten hade jag dyckert i sponten
Jag fick tipset för en massa år sedan att längden ska väl vara minst 2 gångerwrang skrev:
tjockleken på det man ska fästa, Jag söt upp mitt med en batteridyckertpistol allt sitter fortfarande fast
Jag använde 50 eller 52's dyckert.