Hej,
Har som sagt ett hål i sovrummet ut till en sidovind/krypvind på ca 2.95x1,27m som jag ska bygga igen. Då jag behöver förvaringen där.

Dock är det bara urkapat, så det har trubbiga ändar samt en ca0.3m ram runt vägg och tak.

Tänkte sätta 45x90 reglar som en ram sedan sätta reglar i mellan med C-C 0.6m.

Därefter tänkte jag täcka med 12mm spånskiva, sedan spackla slätt.

Vad tror ni, har jag tänkt rätt? (Är mitt första hus och största projekt hittills.)

En bild skulle underätta. Spackla på spånskiva låter inte rätt. Gips brukar man ha som underlag för färg eller tapeter....

Oki. Tyvärr ingen kamera uppackad då vi nyligen flyttat. Men paint kanske fungerar. Är tänkt att vi enbart ska rolla den vit sedan så det borde fungera med spånskiva. Samt att den väggen ska bli en bakre vägg i en garderob så småningom då vi tänkt sätta sjuktdörrar i sovrumet.

Vägg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle kört med 45*70 reglar med gips på. OSB bakom gips om du ngn gång tänker sätta något på väggen. Fiberremsa mellan gammal vägg och gips, för att undvika sprickor.

Jag tror spånskiva rör sig mer än gips, dvs större risk för sprickor.

Det kommer som sagt bli den inre väggen i en garderob så vill ha något bra att skruva i. Men som sagt kanske lägga ett gips-lager ytterst.

Hur ska man sätta de yttersta skivorna, Jämfört med den vägg som sitter idag. Ska man hålla sig någon millimeter längre in (Sen bredspackla ) eller sätta kant i kant direkt..

Sätt den så bra i liv du kan, men hellre en millimeter längre in än en mm för långt ut. Det brukar vara lättare att jämna till med spackel.

Varför inte sätta OSB/spån i liv med den gamla väggen och sen gipsa från vägg till vägg?
Då slipper du problem med skarven mellan den gamla väggstumpen och den ny väggen.

• Gilla
stoif och 1 till
  • Laddar…
Väggen bör väl isoleras?

Hej det har inte dragit där ifrån när det varit öppet så avvaktar med att isolera. Går att göra i efterhand.

En annan basic fråga. Ska man förborra reglarna innan? Tänkte använde 90-100mm träskruv.

Det beror på hur lång bit på skruven som är utan gängor och vilken skalle skruven har.

Försänkt skalle, tenderar att dra in i träet utan att trycka in regeln mot underlaget (när gängorna är i grepp på den bit som skall fästas).

Platt skalle, funkar bättre utan förborrning.

För hållfastheten så spelar det ingen roll, vilken skalle, men enklare att få förbanden åtdraget med förborrning.

Om du har två skruvdragare eller borrmaskin och skruvdragare så tar det inte många sekunder att ta sig tid att förborra.

Jag har satt rätt många 100x6 med försänkt huvud utan att förborra. Det är inga problem. Rillad spets underlättar. Är ju vid ändträ det finns viss sprickrisk men funkar även där för det mesta.

Fördelen med försänkta huvuden är just att de försvinner in i träet.

Jag tror att man måste behöva dra ihop något väldigt tungt för att få de problem som JOW beskriver.

Redigerat:
Nej, men hårt trä räcker...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.