6 349 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Uterum, Limträ: Bärlina på stolpe, urtag eller ej?
Hej.
Till mitt planerade uterum har jag med dimensioneringsprogram fått fram att jag behöver:
Främre bärlina 90*225 eller 115x225.
Stolpar till bärlinan 115x115.
(har en spännvidd på 4700mm där jag inte vill ha stolpe i mitten, kommer ha vanligt kanalplasttak)
Om jag väljer den grövre bärlinan på 115x225 kan jag ju inte göra urtag i stolparna, hur gör jag i så fall för att få tillräcklig stabilitet för bärlinan om den läggs över stolparna, eller är det kanske inte ok att göra så?
Och om någon orkar får ni gärna kort förklara begreppet nedböjning av limträ för mig som är fullständig nybörjare. I beräkningsprogrammet får jag t.ex. fram värdet 21mm (L235) med LT 90x225 vid 5000mm spännvidd med kanalplasttak och snözon 1. Jag kan inte tänka mig att en 90x225 sviktar 21mm vid den lasten så värdet betyder antagligen något annat som jag inte lyckats googla mig till.
Mvh
Mikael Karlsson
Till mitt planerade uterum har jag med dimensioneringsprogram fått fram att jag behöver:
Främre bärlina 90*225 eller 115x225.
Stolpar till bärlinan 115x115.
(har en spännvidd på 4700mm där jag inte vill ha stolpe i mitten, kommer ha vanligt kanalplasttak)
Om jag väljer den grövre bärlinan på 115x225 kan jag ju inte göra urtag i stolparna, hur gör jag i så fall för att få tillräcklig stabilitet för bärlinan om den läggs över stolparna, eller är det kanske inte ok att göra så?
Och om någon orkar får ni gärna kort förklara begreppet nedböjning av limträ för mig som är fullständig nybörjare. I beräkningsprogrammet får jag t.ex. fram värdet 21mm (L235) med LT 90x225 vid 5000mm spännvidd med kanalplasttak och snözon 1. Jag kan inte tänka mig att en 90x225 sviktar 21mm vid den lasten så värdet betyder antagligen något annat som jag inte lyckats googla mig till.
Mvh
Mikael Karlsson
Främre bärlinan kan du montera med vinkelbeslag bara, den bör sedan stabiliseras av resten av konstruktionen. Du kan t.ex titta på Skånska Byggvaror monteringsanvisning vilket ger svar på många frågor:
http://www.skanskabyggvaror.se/pdm/Filer/Pulpettakstomme_130204_low.pdf
http://www.skanskabyggvaror.se/pdm/Filer/Pulpettakstomme_130204_low.pdf
Produkter som diskuteras: "vinkelbeslag"
Vinkelbeslag
Vinkelbeslag är byggkomponenter designade för att stärka förbindelser mellan material i olika vinklar. De erbjuder en robust lösning för att sammanfoga två komponenter i en viss vinkel, vilket säkerställer stabilitet och styrka i
Läs mer
Klicka här för att svara