Hej,
Det är så att jag har ett hus med källare och i källaren var det innerväggar uppsatta i ett rum.
Det jag då hade tänkt göra var att bara ta ner den tapet som då var uppsatt och sätta upp en ny, så jag började ta ner den gamla tapeten och medans jag höll på med det så började jag känna en dålig lukt.

Slutade med att jag fick börja riva innerväggarna och fann då en fuktskada som visade sig bero på dålig dränering på husets utsida. Upptäckte oxå att de innerväggar som var uppsatta var gjort på fel sätt.
Dels hade man använt sig av träreglar, isolerat mellan yttervägg och innervägg där isoleringen låg dikt an mot båda väggarna och således hade isoleringen sugit åt sig fukt och hållit den kvar.

Väggarna hade man byggt med spån- resp. gipsskivor (Rätt/Fel?).

Nu vill jag bygga upp väggarna igen, hur göra?

Huset är sedan 1 år tillbaka omdränerat med podrän och det jag är på det klara med är att jag ska använda mig av är stålreglar.

Men sen då?
Vågar man sätta någon isolering mellan väggarna igen, eller ska man köra utan?
Vad ska man använda för material att bygga väggarna av?

Tacksam för svar.

Hej ..
Nu sedan du gjort vid dräneringen runt huset så är ju det stora problemet borta..
Så nu kan du använda reglar och skivor igen och isolering.
källarvägg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som du ser på min skiss så har du din befintliga vägg i källaren ..
En liten luftspalt mellan skadar inte, så kommer virket från väggen
Här kan du sätta 5 mm plastdistanser
Sen kan du göra efter skissen ..
Och sätt även 5 mm plast tassar på stolparna så träet kommer från golvet..
Ett förslag..
vänligen
Eti..

Redigerat:
Tack för ditt förslag....i mina öron låter det som ett bra förslag :).
En fundering bara....är det ingen risk att man kan får fukt som stannar kvar i isoleringen mellan skivorna?

Redigerat:
Varför köra trä reglar när det finns plåt reglar för detta endamål. Skippa så mycket organiskt i källaren som det bara går.

Jo, precis.....plåt reglar tänkte jag använda mig av....men resten av lösningen tyckte jag verkade vara bra, dock med min fundering om det finns risk att jag bygger in fukt i isoleringen mellan skivorna...

Finns många bra trådar om just detta. Ventilerade golvsocklar, platonmatta under golvet etc. Men var det en innervägg eller är det mot en yttervägg så att säga?

Bästa är att inte isolera överhuvudtaget mot ytterväggen i källaren utan gör isoleringen från utsidan. Som sagt sök i trådar. Finns massor om just detta

Mattias_Jo1 skrev:
Bästa är att inte isolera överhuvudtaget mot ytterväggen i källaren utan gör isoleringen från utsidan. Som sagt sök i trådar. Finns massor om just detta
Helt rätt källarväggar ska isoleras utifrån. Aldrig från insidan, det ger problem. Om inte nu så senare. Dräneringen kommer inte alltid att funka perfekt.

Det är mot 2 ytterväggar och mot 2 innerväggar......nä jaghar funderat länge nu på om man ska isolera eller ej.
Var helt på det klara att ej iolera då alla jag pratade med sa att det var fel att isolera. Men sen råkade jag se ett avsnitt av arga snickaren där de isolerade just ett källarrum och det fick en att börja fundera.
Isoleringen har jag ju från utsidan då jag har dränerat om med podrän.....Men fortfarande vill jag vara säker på att det blir tillräckligt varmt då det kan bli sovrum av det i framtiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.