Hej,

Jag bor i ett Götenehus från 2010 och har ett problem som är större än andra. Huset värms av en frånluftvärmepump med tilluft i spjäll ovan fönstren, golvvärme på undervåningen och radiatorer på övervåningen.

Problemet är att jag har stora luftläckage i vägghörn och mot golv samt tak. När man fotar med värmekamera är det till och med minusgrader på sina ställen, när det var ca: -10 ute.

Förslaget från Götenehus är att tabort golv och taklister och täta på insidan, men jag tycker att det låter helt fel.

När jag refererar till att man fuskat med tätningsplasten och att det är konstruktionsfel så hänvisar man till att man uppfyller Boverkets regler för energi och miljökrav innomhus. Man säger att väggarna får vara hur otäta som hellst, så länge dom uppfyller detta.

Jag tycker att detta låter väldigt konstigt, det är en besiktningsanmärkning, men jag vet inte riktigt hur jag kommer vidare, inte helt sugen på att lägga silikonsträngar runt om hela huset på insidan......

Någon som har erfarenhet av liknande problem eller som kan ge mig ett tips?

/Palle

Vad är det för sorts fasad?

Vet dom var felet är? Hur kommer det in luft i konstruktionen ?

Vad har dom för vindskydd under fasaden ?utegips,duk ?

Uppenbarligen är inte byggplasten tät, som den ska vara. Dels för uppvärmningsekonomin, men också för att varm fuktig inomhusluft ska tränga ut och kondensera i väggen, med mögel och röta som resultat.

I mina öron SKRIKER detta ut BYGGFUSK. Inte ens jag i min gamla otäta skånelänga från förra sekelskiftet har det så dragit och kallt. Det låter som ett solklart fall för en advokat. Stäm dem till konkurs. De blånekar garanterat av gammal vana, eftersom de vet att väldigt få husägare/privatpersoner har ork, tid, lust, uthållighet och pengar att driva ett fall i domstol.

Om du inte gör något så sitter du med Svarte Petter när du ska sälja huset.

• Gilla
Niklas_1
  • Laddar…
Frågan är hur dom kan misslyckas med ångspärren och vindskyddet.

Det ska inte kunna blåsa igenom vindskyddet in i isoleringen och sen borde det ångspärren vara fast klämd bakom gipsen.

Hur ser hela vägg konstruktionen ut?

Tack för era svar!

Det är ett radhus med stående träfasad. Vad jag har förstått så antar man att plasten inte sitter som den ska. Man har öppnat ett hörn från utsidaan och sett att pappen sitter där den ska just där. Mellan respektive hus är det en luftspalt på ca: 10 cm.

Jag har snackat med några snickare och vissa säger att det inte är helt ovanligt att man missar när man ska fästa plasten runt hörnen när man bygger.

Götenehus säger sig också tro att det är plasten, eller det måste det ju vara, det är ju det som är vindskyddet typ. Men dom refererar enbart till boverketsregler gällande innomhusklimat, och där är huset helt ok!

Man har haft här SP för mätningar och det är SP som fotat med värmekamera och fått minustemperaturer. Dock konstaterar SP att innomhusklimatet är ok.

Jag upptäckte problemet första gången när det uppstod en stor spricka i ett av ytterhörnen, här blåste det kall luft rakt in. Då drevade man och satte en hörnlist, vilket flyttade den kalla luften ner mot golvet och upp mot taket naturligtvis.

För info så har vi en lösulls vind, typ 1 meter med ull på ett plaststäcke.

Angående hur väggkonstruktionen ser ut, bifogar två bilder, jag hoppas dom är läsbara!!!

Jag är alltså ute efter hur jag ska komma vidare här. Det känns som att jag själv måste påvisa ett eller flera ställen där plasten inte är ok för att påvisa att man ej har utfört bygget fackmanna mässigt. Det verkar inte räcka med att SP mätt minusgrader i takvinklar, då man helt refererar till boverkets regler för innomhus miljö.
Vägg1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr hjälper vindpappen dåligt mot undertryck inne i huset. Det räcker med en liten glipa i plasten för att luft ska sugas in där.

Eftersom det troligen är just diffplasten som är otät så tror jag faktiskt att deras lösning med mjukfog skulle fungera någorlunda. Alternativet innefattar ju rätt omfattande ingrepp!

Med mjukfog flyttar man bara problemet.
Då kommer luften leta sig vidare.

• Gilla
Niklas_1
  • Laddar…
Jo, precis, det är det jag hävdar också, jag vill naturligtvis att man ska fixa problemet i sig och inte konsekvensen.
Men det jag framförallt är ute efter med min fråga här på forumet är hur jag ska gå vidare. Vem vänder jag mig lämpligast till för att få stöd och hjälp att driva detta mot husleverantören? Hur ser ni på mina chanser?

Surt. Jag skulle stå på mig. Min känsla är att byggbranschen, eller kanske utvecklarna av lågenergihus/passivhus, de senaste tio åren uppmärksammat att lufttätheten i diffspärren är mycket viktigare för både energiprestanda och fuktsäkerhet än vad man tidigare trott. Det verkar dock inte som den kunskapen har nått ut till hantverkarna till 100% än. Stå på dig, det är ju nu ni har chansen att få det fixat.

Byggfelsförsäkring, täcker den detta?

Det som du måste göra är att prata m en konstruktör/energiexpert som kan stå på din sida men var du hittar någon sådan vet jag inte.

Kanske hon som byggde villa åkarp

Är det lönt att ringa försäkringsbolaget (hemförsäkring) och fråga?

Dom kommer nog hänvisa till byggfelsförsäkringen.

Antar att det gjordes en energiberäkning innan bygget och att det då förutsattes att huset skulle ha en viss täthet, typ 0,5l/s. Som det låter på din beskrivning så verkar det som att läkaget troligtvis är rätt så stort. Om det verkligen är så så kommer inte huset att leva upp till den antagna energiberäkningen och uppfyller troligtvis inte heller kraven i PBL:n (eftersom de flesta tillverkare av ekonomiska skäl brukar ligga på gränsen). Förutsatt att huset inte redan är provtryckt (borde vara obligatoriskt) så föreslår jag följande åtgärd:

Provtryck huset (ca 10000 kr) och om värdet är högre än vad hustillverkaren räknat på så har du svart på vitt att de inte gjort vad de borde, dvs de har levererat ett hus som inte lever upp till vad du beställde. Sen är det upp till dem att fixa så att huset blir tillräckligt tätt och självklart får de stå för provtryckningskostnaden om inte resultatet är tillfredsställande.

Tack för ett bra svar! Götenehus gjorde faktiskt en provtryckning under byggtiden, men jag har inte fått ta del av resultatet. Jag var där när den gjordes och han som utförde det hela verkade väl inte helt nöjd med utfallet om man säger så. Vart kan jag hitta täthetssiffran som du skriver om, är den i kontraktet eller vart kan den finnas?

Vi var tvungna att skicka in energineräkningen i samband med att bygglov skickades in. Beräkningen borde alltså finnas hos kommunen och i den ska det bl.a framgå vilken täthet de räknat på. F.ö intressant att de provtryckt men att du inte fått ta del av resultatet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.