Trodde i min enfald att detta med innerväggar var ett enkelt moment i bygget men efter att snubblat över lite info på träguiden så blev jag lite tveksam. Fallet är att jag har ett mellanbjälklag bestående av limträbalkar 56*270 som jag ska klä med ett massivt 27mm furugolv.
Det jag fann på träguiden var två olika lösningar där man i ena fallet placerade ljudisolerade innerväggen på golvet, förvisso definierat som undergolv vilket jag ej kommer att ha. Det andra var en rejäl förankring i mellanbjälklaget som tar tid och gör hela innerväggen "oflyttbar".
Ljudisolerad innervägg:
Förankring i bjälklag:
Spontant finns enkelheten i det första alternativet men fungerar det med ett massivt trägolv med tanke på rörelsen i det? Det andra alternativet blir lite mer "komplicerat" och tar mer tid vilket är en viktig faktor för mig...
Det jag fann på träguiden var två olika lösningar där man i ena fallet placerade ljudisolerade innerväggen på golvet, förvisso definierat som undergolv vilket jag ej kommer att ha. Det andra var en rejäl förankring i mellanbjälklaget som tar tid och gör hela innerväggen "oflyttbar".
Ljudisolerad innervägg:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förankring i bjälklag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant finns enkelheten i det första alternativet men fungerar det med ett massivt trägolv med tanke på rörelsen i det? Det andra alternativet blir lite mer "komplicerat" och tar mer tid vilket är en viktig faktor för mig...
Hej Robert..
Då du skall ha ett massivt trägolv på 27 mm, så lägger du hela golvytan först ..
Sedan bestämmer du var du vill ha din vägg och ställer väggen på det färdiga golvet
inget konstigt med det ,
alternativ 1 är det, som gäller...
Jag utgår ifrån att du har fribärande fackverkstakstolar
MEN, är det en bärande vägg du vill göra,,,
då är det andra bestämmelser som gäller ..
Eti..
Då du skall ha ett massivt trägolv på 27 mm, så lägger du hela golvytan först ..
Sedan bestämmer du var du vill ha din vägg och ställer väggen på det färdiga golvet
inget konstigt med det ,
alternativ 1 är det, som gäller...
Jag utgår ifrån att du har fribärande fackverkstakstolar
MEN, är det en bärande vägg du vill göra,,,
då är det andra bestämmelser som gäller ..
Eti..
Du har helt rätt i ditt antagande att de INTE är bärande får då blir fallet som du själv skriver helt annat...
Det spontana för mig var det första alternativet men blev lite konfunderad då man nämnde alt 2 som en "icke bärande innervägg". Nu kan det bli så att jag blir tvungen att göra enl alt 2 i ena innerväggen för att få ihop det då det ska vara golvspån på ena sidan (badrum) och 27mm trägolv på andra sidan.
Det spontana för mig var det första alternativet men blev lite konfunderad då man nämnde alt 2 som en "icke bärande innervägg". Nu kan det bli så att jag blir tvungen att göra enl alt 2 i ena innerväggen för att få ihop det då det ska vara golvspån på ena sidan (badrum) och 27mm trägolv på andra sidan.
Jag tycker det är lite vilket som mellan alternativen skillnaden i arbetsinsats är inte jättestor av det totala jobbet. En fördel med att göra väggen först är att ljudisoleringen blir betydligt bättre än när trägolvet är sammanhängande mellan rummen.
Klicka här för att svara