Vi har fått problem när vi nu äntligen ska sätta foder runt våra fönster inne.
Smygar och fönsterbänk är klart, det är bara fodret kvar när vi inser att väggbeklädnaden blir ett problem. Vi har nämligen bröstpanel i form av pärlspont en bit av väggen medan resten är tapetserat. När vi satte pärlsponten hade vi ingen tanke på hur fodret skulle sitta och satte panelen hela vägen fram till fönstret. Dundertabbe!! Nu blir det ju ett problem då det blir en höjdskillnad mellan panel och tapet. Fodret är inte så tjockt att det går att fräsa ut för panelen.
Som vi ser det finns dessa lösningar:
1. Ta bort smygar och fönsterbänk, ta bort så mycket panel som behövs och låta den möta fodret. Göra nya fönsterbänkar och smygar för att passa de nya måtten och för att de gamla antgligen inte är så fina i skicket när man monterat bort dem.
2. Sätta en list bakom fodret som ska möta tapeten för att få ett jämnt underlag.
3. Bryta fodret vid panelkanten och ev låta bröstlisten gå emellan.
Alternativ 1 känns inte kul då det blir massor av jobb och vi egentligen behöver göra annat (även om man borde göra om och göra rätt). Alternativ 2 känns som det kan bli klumpigt?? Alternativ 3, ingen aning om det kan bli snyggt?
Vi har dessutom samma problem ovan köksbänken, men där är det kakel och inte panel och då känns inte alternativ 1 som en lösning.
Fler förslag, råd eller tips mottages tacksamt!
Sorry, lyckas inte vända bilderna rätt!
Smygar och fönsterbänk är klart, det är bara fodret kvar när vi inser att väggbeklädnaden blir ett problem. Vi har nämligen bröstpanel i form av pärlspont en bit av väggen medan resten är tapetserat. När vi satte pärlsponten hade vi ingen tanke på hur fodret skulle sitta och satte panelen hela vägen fram till fönstret. Dundertabbe!! Nu blir det ju ett problem då det blir en höjdskillnad mellan panel och tapet. Fodret är inte så tjockt att det går att fräsa ut för panelen.
Som vi ser det finns dessa lösningar:
1. Ta bort smygar och fönsterbänk, ta bort så mycket panel som behövs och låta den möta fodret. Göra nya fönsterbänkar och smygar för att passa de nya måtten och för att de gamla antgligen inte är så fina i skicket när man monterat bort dem.
2. Sätta en list bakom fodret som ska möta tapeten för att få ett jämnt underlag.
3. Bryta fodret vid panelkanten och ev låta bröstlisten gå emellan.
Alternativ 1 känns inte kul då det blir massor av jobb och vi egentligen behöver göra annat (även om man borde göra om och göra rätt). Alternativ 2 känns som det kan bli klumpigt?? Alternativ 3, ingen aning om det kan bli snyggt?
Vi har dessutom samma problem ovan köksbänken, men där är det kakel och inte panel och då känns inte alternativ 1 som en lösning.
Fler förslag, råd eller tips mottages tacksamt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sorry, lyckas inte vända bilderna rätt!
Klackfoder är l format. Fast åt fel håll. Sorry.
Sitter smygen jäms med väggen eller panelen?
Sitter smygen jäms med väggen och panelen bygger utåt kan du använda vanligt foder. Sala på väggen med panelens tjocklek och sätt fodret.
Sitter smygen jäms med väggen eller panelen?
Sitter smygen jäms med väggen och panelen bygger utåt kan du använda vanligt foder. Sala på väggen med panelens tjocklek och sätt fodret.
Hej,du har inte gjort någon tabbe,utan helt korrekt,att aldrig låta kakel eller panel gå emot foder.Om kaklet eller panelen inte är i liv med salningen spika på en liten list några mm in på salningen,sen enlist på baksidan fodret i samma nivå,jämt med foderkanten eller gärna några mm synlig utanför,sätt fodret ca 7mm in på salningen.Hoppas jag har bidragit med något och inte förvirrat till det.
Klicka här för att svara