Vi har fått dörrar till vår innergård från lägenheten och ska bygga en trappa.
Frågan är hur man konstruerar den?
Förutsättningarna är följande:

1. Trappan måste vara fristående, den får inte förankras i huset.
2. Underlaget är asfalt, som lutar ut två håll (både ut från huset och utmed huset).
3. Fallhöjden är 47 cm och trappan får som djupast vara 97 cm (sedan kommer en dörröppning i vinkel).

Dels undrar jag hur jag bäst planar ut underlaget - gör man det med kilar, eller hur gör man? Kilar känns lite instabilt?
Dels undrar jag vilka mått på stegen som kan passa. Det finns den vanliga 64 cm-formeln, men sen tror jag man vill att det översta trappsteget ska vara lite djupare? Och får det över huvud taget plats med tanke på djup/höjdmåtten?

Tänk att något så litet kan kännas så svårt!

Du får inte förankra trappan i huset, men får du förankra den i asfalten?
Det kanske går att få fast balkskor i asfalten på något sätt som du kan börja regla upp ifrån.

Varför får ni inte förankra trappan i huset?

Svaret på den andra frågan är "bostadsrättsförening". Frågor på det ...?

Jag är tveksam till balkskor i asfalten, det ska nog vara en helt fristående modul för att inte vara öppet provocerande.
Vi skulle gärna anlita snickare till det här (och det skulle nog vara enklare att få igenom en lösning som en snickare säger är den som "måste göras"), men har inte hittat någon som tar sig an ett så litet jobb som en liten pluttig trappa.

Att fästa trappen behöver du nog inte tänka på, den kommer vara stabil bara den står plant. Enklast att få det plant är med kilar i tryckt virke, men även franskskruv dragna underifrån olika långt för att ta upp nivåskillnader kan funka, dock får du ha en platta mellan skallen och asfalten så den inte sjunker ned.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.