Behöver ta bort ett skafferi för att utöka köket.
Har rivit ner till stommen på väggarna och dom är uppbyggda av 5-7 cm tjocka lättbetongblock (verkar vara blåbetong, ytterligare en bra anledning att dom ska bort) som är murade på varandra. Det är heller inte nån tight passning mot taket.

Huset har murade tegelväggar utvändigt och invändigt och är väldigt långsmalt, 21m x 7,5m. I husets längdriktning finns en kraftig teglad vägg som delar av i två 3,5m sektioner och som sträcker sig ca 60% av husets längd.
Bjälklaget mellan våningarna är helt i betong och taklutningen är också i husets längdriktning.

Min bedömning är att dessa väggar inte kan vara bärande baserat på:

- Klent byggda bör bara "vika ihop sig" vid belastning
- Ingen tight passning mot tak
- Smalt hus med ytterligare bärande mittvägg

Nu är jag inte så van vid denna typ av huskonstruktion så innan bilningsmaskinen åker fram hade det varit bra med en "second opinion" så vad tror ni?

/Dea

• skafferi_4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skafferi_3.jpg
    Skapa konto
  • skafferi_2.jpg
    Skapa konto
Inte bärande med mindre det står en kakelugn eller nåt annat tung rakt över dem.

Nix, står inget tungt på våningen ovanför.

Två av väggarna är nu borta och dom var uppenbart ditsatta efter bjälklaget ovanpå hade lagts på vilket vad jag förstått innebär att dom inte kan vara bärande.
Blocken var lite tjockare än vad jag trodde, ca 10cm men dom var inte särskilt stabila. Lite bilning i fogarna och så en slägga så var det klart på under en timme, sen tog det förstås lite längre tid att städa......

/Dea

• SKAFFERI_10.jpg
    Skapa konto
  • skafferi_11.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.