Har brecis börjat ta bort en vägg som "stöttar" en takbkälke. Lite svårt o beskriva men jag har ett "loft" som spänner 5100 mm och som har haft en vägg som varit ganska "ranglig" under. Nu har jag plockat i isolering och lagt golvspånskivoro, ställt en trapp i ena enden . Förut så var de bara golvbjälkar och undertak i form av någon board. I samband med det plockades en gammal murstock ned som nätt o jämt höll ihop. Hur som helst nu är tanken att försöka förstärka den golvbjälke som tidigare låg inbäddad i murstocken.Frågan är om man skulle kunna "förstärka" genom att plocka på 2"4" mellan den nya 2"6" som nu spänner 5100 och den gamla timmerstocken som sitter en dryg meter ovanför. Lägger in lite bilder få se om någon förstår hur jag menar
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Hej!
Om man inte kan konstruktionsteknik och vet hur krafterna försdelar sig så är mitt råd. Be en konstruktör lägga någon 1000-lapp på en skiss meed dimensioner.
Om man inte kan konstruktionsteknik och vet hur krafterna försdelar sig så är mitt råd. Be en konstruktör lägga någon 1000-lapp på en skiss meed dimensioner.
Om man ska ta upp vertikala laster är lodräta reglar rätt bra....larsbj skrev:
Takstolens mittstolpe (mitt i bild på första bilden) ser ut att behöva en vertikal stötta under sig. Du har redan en stötta en meter under denna. Varför inte göra en rejäl stolpe här som både kan bära golvbjälklaget (dit trappan leder) och ytterligare en meter upp stötta takstolen mitt på?
Eller var tanken att ta bort hela väggen på bottenplanet?
Ja precis. Du fattar precis rätt. Jag hade nästan vågat hoppas på att ta bort väggen helt. Den var så ranglig så det är tveksamt hur mycket nytta den har gjort men nu när murstocken är borta så tänkte jag att jag måste styva upp hela konstruktionen. Murstocken stod i den änden/hörnet ( sista bilden) ungefär där trappen börjar.MathiasS skrev:Om man ska ta upp vertikala laster är lodräta reglar rätt bra....
Takstolens mittstolpe (mitt i bild på första bilden) ser ut att behöva en vertikal stötta under sig. Du har redan en stötta en meter under denna. Varför inte göra en rejäl stolpe här som både kan bära golvbjälklaget (dit trappan leder) och ytterligare en meter upp stötta takstolen mitt på?
Utgick ifrån att TS inte ville ha en stolpe i rummet nedanför utan föra över lasten till ytterväggarn och då gör bara vertikala stolpar nästan ingen nytta utan ett fackverk krävs.MathiasS skrev:Om man ska ta upp vertikala laster är lodräta reglar rätt bra....
Tex så här
d^_^bseniorkonsult skrev:
Seniorkonsul.t Jag kan väl PM:a dig om jag behöver fler tipps av den karaktären, Ok Tackar
Ja ja va roligt. Det var nånting liknande som jag ev trodde. Blir de liksom att man fördelar ut lasten mot "ändarna"?larsbj skrev:
Kan man använda 2"4" och spikplåter eller funkar de m att bara gå omlott o köra fransk skruv alt M10 skruv o mutter genomgående.
Eller skall de vara dubbla snesträvor på var sin sita om bjälken?
Den gammla mittstolpen är liksom bara fastkilad med tapp i nerändan och likadant uppe i nockstocken (heter de så)
husbonden skrev:Ja ja va roligt. Det var nånting liknande som jag ev trodde. Blir de liksom att man fördelar ut lasten mot "ändarna"?
Kan man använda 2"4" och spikplåter eller funkar de m att bara gå omlott o köra fransk skruv alt M10 skruv o mutter genomgående.
Eller skall de vara dubbla snesträvor på var sin sita om bjälken?
Den gammla mittstolpen är liksom bara fastkilad med tapp i nerändan och likadant uppe i nockstocken (heter de så)
2´´4´´ och spikplåtar kommer funka bra , ta en 2´´8´´ till den stående i mitten då den får dubbla lasten jämfört med övriga stående, de sneda blir dragstag och håller med 2´´4´´
De "köper" jag med hull o hår. Direct. Och detta kostar ( förmodar jag) inte "någon 1000-lapp..."larsbj skrev:
Super tack larsbj
hitta bild innan murstock revs bif
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
husbonden; Löjlig och okunnig kommentar. Vad jag menar är att när man inte vet laster och konstruktion så är det saker som man inte ska gissa och hålla på med själv som amatör. Lika väl som när det gäller el. Det handlar om säkerhet.
För övrigt så är detta arbete bygglovspliktigt med höga sanktionsavgifter om man kringgår lagen. Men du som besserwisser lagar väl tänderna själv efter konsultation på nätet.
För övrigt så är detta arbete bygglovspliktigt med höga sanktionsavgifter om man kringgår lagen. Men du som besserwisser lagar väl tänderna själv efter konsultation på nätet.
Klicka här för att svara