Hallåj!
Sitter o klurar på utbygget av verkstan.

Nuvarande förutsättningar:
Har en byggnad på 10,5x6m byggd i isoleca på en platta som är ca dubbelt så stor o således inte utnyttjad till fullo. Innertakhöjd 2,8m

Tänkt målbild
Ny byggnad delvis "ovanpå den gamla" som skall bli 13x10,5m samt med 3,9m i innertakhöjd. Samt med övervåning för fikahörna, kontor, lager etc.
Då jag har en del stål liggandes som jag skulle vilja utnyttja så funderar jag på att lägga 3 bärlinor från gavel till gavel med avbärning på mittenväggen (ena gamla långsidan). Jag har 300mm IPE balk som jag tänkte använda till detta. CC mellan väggarna är 5,9m resp 6,9m.
Som pelare tänkte jag antingen använda konstruktionsvirke eller 160mm HEA balk om den är stark nog.
I balkarna tänkte jag med hjälp av balkskor försänka ner 2x8tum som lertegeltak och isolering skall vila på

Snözon 2,5

Min fråga till alla som kan mer om hållfasthet än jag, pallar IPE300mm detta med nästan 7m spännvidd.
Samt kan en 160mm HEA stå lodrätt o bära vikten från bärlinorna utan att knäckas

Bifogar en halvdan skiss från google Sketchup hur jag tänkt. De vita väggarna är befintliga murade o de röda är nya i trä.

balkskiss3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
hahe
  • Laddar…
Förresten, alla åsikter mottages tacksamt även om ni inte är experter på hållfasthet ;)

Om jag fattat rätt så är balkarna totalt 13m lång.
Om du gör dem i ett enda stycke och lägger ut som på din bild så blir det en mycket stark lösning, rent spontant tro jag att IPE 300 klarar det med god marginal.
HEA 160 som pelare borde inte heller vara något problem, i alla fall inte i gavlarna, mittenpelarna kommer att ta ca dubbelt så mycket last som pelarna i gavlarna så dessa tre bör kontrollberäknas så att HEA 160 klarar belastningen, risken är väl knäckning i vekaste riktningen.

Tänk dock på att pelarna i mitten måste ha ordentligt underlag att stå på, det blir många ton som går ner där.

Slutligen vill jag förtydliga att mitt resonameng ovan bygger på magkänsla och självklart måste du låta en kunnig konstruktör räkna på det, jag har inte kunskap att räkna på detta belastningsfall där man måste ta hänsyn till både snölaster och vind.

Redigerat:
magkänslor o bondförnuft räcker oftast lång, även om det ofta leder till kraftiga överdimensioner :D

ska på sikt försöka hitta nån som kan räkna på det också men den samlade erfarenheten på forumet är väldigt värdefull att få först

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.