Hej! Har alltså tre hål intill varandra - se bild - i furugolvet med diametern ca 20 mm. Där gick rör för element och elmatning tidigare. Golvet är bara såp-"behandlat" i övrigt (jag kan alltså finslipa över en lagning utan att matta någon lack) och jag vill göra en lagning som blir så bra som möjligt. Jag har flera plankor med snarlik färgton över sen renovering av andra rum.
En variant hade förstås varit att fräsa ner runtom över hålen och laga alla med en enda 5mm tjock bit som limmas dit. Men det är inte helt lätt att komma åt som synes, och klantar man sig med fräsen (är fortfarande lite färsk på fräsjobb) kan man göra mer skada än nytta
.
Rundstav kanske blir helt ok även om fiberriktningen blir fel (nu överdriver jag nog).
Jag läste nåt inlägg tidigare från bengtn eller Mats Bengtsson tror jag, med länk till video på Fine Woodworker el. dyl. som visade snygga lagningar. Hittar dock inte igen den nu.
Som sagt, tips mottages tacksamt, det är på ett ställe som syns mycket väl...
/A
En variant hade förstås varit att fräsa ner runtom över hålen och laga alla med en enda 5mm tjock bit som limmas dit. Men det är inte helt lätt att komma åt som synes, och klantar man sig med fräsen (är fortfarande lite färsk på fräsjobb) kan man göra mer skada än nytta
Rundstav kanske blir helt ok även om fiberriktningen blir fel (nu överdriver jag nog).
Jag läste nåt inlägg tidigare från bengtn eller Mats Bengtsson tror jag, med länk till video på Fine Woodworker el. dyl. som visade snygga lagningar. Hittar dock inte igen den nu.
Som sagt, tips mottages tacksamt, det är på ett ställe som syns mycket väl...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/A
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
I princip kan man fylla hålen med vad som helst. Vinkork, te x. Men "osynligt" blir det inte, och ska det verkligen det? Dessa håltagningar berättar ju en del av husets historia. Fyllda med tapp, rundstav, kork, plastiskt trä eller whatever, så blir de ju ej iögonfallande, men de syns. En "osynlig" lagning genom att ta ur ett större stycke trä, blir nog fulare. Tror jag.
Man borrar upp hålen så att de blir helt runda och med rena kanter med en kvistborr av lämplig dimension och sedan borrar man ut passande tappar i rätt träslag och med rätt fiberriktning med en tappborr. För att förenkla borrningen i golvet så kan man slå i en provisorisk plugg i hålet så att det finns något som styr borren. (Det kan vara svårt om det är tomt i mitten.) Tappen kan man sedan limma fast i hålet. Slipa och lacka så är det klart.
Här är en sats med både tappborr och kvistborr:
http://www.clasohlson.com/se/Tapp--och-cylinderborrsats/Pr309655000
Dimensionen kanske inte räcker till men det finns större. Här tex:
http://www.fine-tools.com/zapfenschneider.htm
Jag har dock köpt billigare, (och lägre kvalitet), i Sverige.
Här är en sats med både tappborr och kvistborr:
http://www.clasohlson.com/se/Tapp--och-cylinderborrsats/Pr309655000
Dimensionen kanske inte räcker till men det finns större. Här tex:
http://www.fine-tools.com/zapfenschneider.htm
Jag har dock köpt billigare, (och lägre kvalitet), i Sverige.
Tack för svar! Har dock ingen pelarborr, men man kan ju förstås prova att borra för hand, precisionen är knapast viktig i det här fallet, snygga kanter upptill räcker ju. En bra ursäkt för att skaffa ny borrmaskin också, tappborra med en 10,8V skruvdragare tänker jag inte försöka mig på
Sen vet jag inte riktigt hur man ska kunna slipa pluggen för att få den lite konisk, känns lite jobbigt, men kanske går det.
/A
Sen vet jag inte riktigt hur man ska kunna slipa pluggen för att få den lite konisk, känns lite jobbigt, men kanske går det.
/A
Produkter som diskuteras: "borrstativ"
Borrstativ Wolfcraft
För exakt borrning
1 290 kr inkl moms
Läs mer
Du kan köpa färdiga pluggar (från en tappborr i valfritt träslag) från något finsnickeri och säkert få det skickat med posten. Vanligt förekommande bland träbåtsrenoverare.
Jag brukar göra en styrmall av masonit för kvistborren. Dvs borra först genom masoniten. Fixera masonitbiten över hålet som ska borras upp. Och borra med stadig hand ner i genom masonit och golv. Du behöver ju inte borra igenom hela vägen.
Pluggen limmar du i med trälim och hugger sedan försiktigt av med stämjärn.
Pondus snickeri på Kungsholmen i Stockholm tror jag nog säljer pluggar i fåstycksförpackning.
Jag brukar göra en styrmall av masonit för kvistborren. Dvs borra först genom masoniten. Fixera masonitbiten över hålet som ska borras upp. Och borra med stadig hand ner i genom masonit och golv. Du behöver ju inte borra igenom hela vägen.
Pluggen limmar du i med trälim och hugger sedan försiktigt av med stämjärn.
Pondus snickeri på Kungsholmen i Stockholm tror jag nog säljer pluggar i fåstycksförpackning.
Tackar, klockrent tips! De (snickeriet) ska jag kolla upp nu i veckan.
Använda masonit som borrmall, jo, det hade jag tänkt på för att inte riskera att skada golvet om borrstålet slinter.
Men som sagt, hålen finns redan, och det handlar bara om att borra upp dem en aning för att få bättre passning med pluggen. Om jag använder centrumborr (se bild) , kanske man kan använda 12 mm plyfa, som man borrat ett hål med samma dimension i innan, och alltså låta "väggarna" i detta hål fungera som stöd för borret eftersom jag kommer att borra i befintligt hål utan "grepp" i centrum. Man vill inte gärna att det börjar vobbla...
Alternativet som nämnts i tidigare inlägg, är att plugga provisoriskt så det blir lättare att borra upp med ordentligt stöd. Säkrare men lite omständigt bara.
/A
Centrumborr:
Använda masonit som borrmall, jo, det hade jag tänkt på för att inte riskera att skada golvet om borrstålet slinter.
Men som sagt, hålen finns redan, och det handlar bara om att borra upp dem en aning för att få bättre passning med pluggen. Om jag använder centrumborr (se bild) , kanske man kan använda 12 mm plyfa, som man borrat ett hål med samma dimension i innan, och alltså låta "väggarna" i detta hål fungera som stöd för borret eftersom jag kommer att borra i befintligt hål utan "grepp" i centrum. Man vill inte gärna att det börjar vobbla...
Alternativet som nämnts i tidigare inlägg, är att plugga provisoriskt så det blir lättare att borra upp med ordentligt stöd. Säkrare men lite omständigt bara.
/A
Centrumborr:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo det var precis så jag använder masoniten. Att väggarna styr. Men det är klart att det går lättare med en tjockare plyfa.
Men man bör nog använda en riktig kvistborr för att få bra kanter. Stor skillnad mot en centrumborr tror jag.
Jag tror att snickeriet säljer kvistborrar om du inte har någon. Annars finns det ju på Clasa eller Jula mm.
Men man bör nog använda en riktig kvistborr för att få bra kanter. Stor skillnad mot en centrumborr tror jag.
Jag tror att snickeriet säljer kvistborrar om du inte har någon. Annars finns det ju på Clasa eller Jula mm.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden