I byggvarudeklaration och liknande kan man få reda på att den "tekniska livslängden" hos t ex asfaboard är 60 år. Det låter ju rätt länge, men betyder det att man får räkna med att asfaboarden kan börja falla sönder efter 60 år? Jag hade nog hoppats att huset som jag bygger ska stå kvar lite längre än så och det verkar inte så kul att börja riva i väggar, golv och tak (även om det nog är någon annan än jag som får göra det :cool: ).

Hur länge kan man egentligen räkna med att skivmaterial som asfaboard, oljehärdad board, plyfa, spån etc. håller? Finns det någon institution som testar och vet?

Ja tror det i princip enbart beror på miljön där asfaboarden sitter.

Jag rev asfaboarden som satt som blindbottenskiva på vårt hus förra sommaren, den var då 40 år gammal och verkade vara i nyskick. Svårt att tro att 20 år till skulle ha någon större betydelse.

Ja, det måste ju spela väldigt stor roll. Men jag undrar fortfarande vad som händer när boarden sitter under någorlunda ideala förhållanden. Den är ju sammanpressad med något slags lim - håller limmet i 'evighet' eller bryts det ned naturligt? Någon som vet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.