Byggmaterial & Byggteknik
erik_n: [citat] Pratade med sotarn som utför brandskyddsinspektionen som sa följande: Gips räknas inte som brännbart då pappen inte kan underhålla egen brand. Det som kan hända är att gipsen blir porös och faller sönder samt att pappen kan förkolna och färgen gulna. Hans förslag var att köra på 2varv med stenullsmatta (modellen med folie och hönsnät) ca 40-50mm räcker för att hindra
FemTummar: Visst, hade jag fått välja själv hade fönstret suttit kvar, men det är inte jag som författat Säkra Våtrum, som försäkringsbolagen lutar sig mot. Jag förstår delvis varför de oroar sig för fönster i våtzon 1 för när mina ungar badat klart är det inte mycket vatten kvar i badkaret.
Fred vom Jupiter: Det där med att området runt skruvskallen bubblar upp var inget jag tänkte på när jag drog i de första 250 gipsskruvarna från Grabber. Sedan köpte jag gipsskruv från Heco, och NU är jag väldigt medveten om problemet.
Mrlewies: haavard: Jag är nästan benägen att tro att det är onödigt ja, såvida du inte bor i det värsta radonhålet. Jag menar att det skulle vara onödigt med en speciell plast för ca 15k när du kan få en erkänt luft och ångtät plast för 600 kr (300/rulle). Vissa grejer verkar vara påhittade bara för att det skall bli en marknad av det. Sen tror jag även att många påhitt som kommer
coztello: Hej, Har rivit det gamla innertaket i huset vi nyligen köpt. Som ni ser på bilderna är taket delvis isolerat samt uppsatt ångspärr. Jag har tänkt ta bort all gammal isolering, glespanela, isolera och sätta nytt innertak (efter elektrikern varit och dragit lite kablage). Nu till min fråga: Behövs ångspärr? Taket är inte yttertak utan vi har en våning till på huset. Tacksam för svar.
carlbanan: Spikpistol är väl nästan ett måste för panel i tak, lika som en skivlyft kan vara trevligt om man ska upp med skivor.
bjolo360: Jag fick tag på ett riktigt sågverk - OlsäterSågen i värmland! (Förvisso 30 mil härifrån, men vad gör man inte...) Dom hyvlade snabbt ner lite virke till rätt dimensioner så nu har jag min fina planka på plats! Kred till dom!
Mats: Lte större brickor är alltid bra. Spikband eller små spikplåtar är också finfina distanser (Byggmax brukar vara billigast på spikplåtar)
HSV1: Lika bra att jag följer upp tråden. Det blev att jag tog det jag hade hemma; och jag tyckte det blev rätt bra tillslut. Det hade säkerligen blivit bättre genom att fräsa och kexa; men med olika djup på väggarna och skivor som rört sig lite skeva går det liksom ändå inte att trolla bort att där faktiskt är två skivor. Nåväl! La skivorna i höjd med varandra, maskeringstejpa fram
orparn: Köp ett vanligt ventilgaller, bryt bort kragen och borra hål i hörnen för skruv.
Forbo: Har två tak med 0,4 respektive 0,5 plåt. Ingen större skillnad faktiskt, förutom att 0,4-plåten är något lättare att hantera pga något mindre vikt. Bucklor blir det i all plåt om man inte går försiktigt. Trampar man bara i dalarna och där plåten är fäst i läkten så är det inga problem med 0,4-problem. (Motsatt blir det bucklor i 0,5-plåten också om man sätter fötterna på
Schuki: Hej på er alla, jag är ny medlem och detta är det b.l. en av de första mina inlägg, tacksam för all hjälp till följande problem/dillemma: för snart 2,5 år sedan köpte vi ett äldre (byggnads år 1934) 2 vånings trä Hus på 380kvm. i bo yta, tyvärr så den har haft en del av ägare som har "bara bott i huset och en del rena rama Pajas, som den sista ägare som har ställt till med
Mr L: Då var det dags för vardagsrummet och återigen är det frågan om jag skall sätta plast eller inte. Vissa säger att det inte skadar medans andra menar att jag skall skippa den. Taket är rensat och råsponten är nu förstärkt med skruvar. 2400x1200x13 gips kommer hänga i taket. Nu se det ut som bilden och där ser man att ovan råspånten ligger det typ asfaltmatta eller liknade. Antar
Mikael_L: Fukten inomhus kommer typiskt från utandningsluften, vid dusch/tvätt/disk och torkning av kläder och annat, vid matlagning samt fukt man drar med sig in med fuktiga kläder. Och givetvis annat liknande. Fel eller skador i husets konstruktion kan också dra in fukt, trasigt tak, grund på sank odränerad mark osv. Slutligen kan ju även fukt komma in genom ogynnsamma förhållanden av olika
storstark: Detta säger säger måttdefinitionen: Nr 25. Avstånd mellan närbelägna pelare, balkar, väggar, murverk eller annan bärande konstruktion Kravet avser valfritt läge på mätpunkter, dock vinkelrätt mot varandra och lämpligast i ände eller mitt på komponent. Kan även beräknas ur lägekontroll. [bild] Det man menar med närliggande vägg är den vägg som löper parallellt med den vägg
Anna1984: [citat] Ja just det, dom har ju kanske färdiga förslag som jag kan ta del av. Tack för förslaget :-)
raveper: Väggsprickorna i en släktings hus rör sig ganska bra mellan vinter och sommar. Skulle tippa på 5mm och det knäcker kakel kan jag lova.
Snigla: Tillbaka! Vi har besiktigat huset nu och i samband med det hade vi bett ägarna om lov att såga i taket (eller ta ner en gipsskiva, vilket som var lättast).. och det fick vi! Besiktningsmannen hade sina misstankar (precis som vi) innan.. men jag undrar om vi inte alla är lika frågande efteråt också haha.. hm.. Vi valde den mest intensiva fläcken.. och sågade upp ett hål.. gipset var
raveper: Skulle fortfarande använt plåtreglar i källare. Kan ju inte vara svårt att sätta dem på distanser.
AcidSleeper: Hej Jag håller på att bygga en toalett nere i källaren. Golvet är ett Nivellgolv med ventilation, spånskiva och vattenburengolvvärme som sedan har gjuts in. På golvet skall en våtrumsmatta läggas. Ena delen av toaletten kommer att byggas till att bli ett förråd med skjutdörrar och min fundering är vilket material jag skall använda. Har hittat en ritning på en enkel skjutdörr via
Makiita: Jag har fått en liten idé när det gäller vår uteplats. Tänkte göra en stenläggning i runt fomat, typ 4 meter i diameter. Mitt i stenläggningen tänkte jag gjuta ett runt bord i diametern 1500 mm. Runt bordet vill jag gjuta 6 stycken pallar i en lämplig diameter för att sitta på, typ 300 mm. Har inte riktigt bestämt tjockleken på skivan än, men ju tjockare desto snyggare tycker jag.
Maveric77: Jag e ingen murare, men jag hade själv satsat på C bruk... Finns att köpa i vilken bygghandel som helst!
Valder: Det är klart det är ju bara sex mm så har det funkat att borra och spika tidigare ska det ju göra det nu med för man spikar ju djupare än 6mm :) haha så långt tänkte jag inte först..
Bauman: Jag håller på att inreda min övervåning. Hur gör man lämpligast för att fästa gipsskivorna på stödbensväggen? Det är c/c 1200 mellan takstolarna och jag hade tänkt använda glespanel 28x70 (cc 300). Räcker det, eller är det bättre att sätta dit extra vertikala reglar mellan stödbenen? Jag har förstått att man använder glespanel i snedtaket, men kan man göra likadant i en
Jaz: Sen skulle jag nog spika panelen med vanlig skjutvapen istället, virket vridet sig och med den lilla skallen som är på din dyckert, finns det en risk att den kryper ur. Spiken syns inte när du målat en gång.
corre: Det går utmärkt, köp en modell som är minst 50 hög på ena sidan, optimalt 40*60 eller likande. Höga sidan veritkalt på utsidan så du får stadga. Fäll in dessa i befintliga block så dom landar jämns med väggen som sen putsas eller skivas.
Östlund: Oj, det beror ju på hur mycket man har schaktat ur för väggen, och hur mycket som ska återfyllas. Jag själv har ingen aning om hur mycket det brukar kosta,, jag bara jobbar, och dom på kontoret sköter resten :) Vi brukar köpa direkt från Leca, Då kommer dom med en containerbil och slang. Och sedan pumpar/blåser det på plats. Men det kanske är överkurs för dig? Men prova att ringa