Byggmaterial & Byggteknik
KnockOnWood: Det finns inga fördelar helt enkelt. Se det som att du sätter ångspärren på utsidan av husväggen. Frånluftkanalen innehåller varm luft, och det finns ingen risk att fuktig kall luft skall kondenseras mot dess yta. Är det för att få en "snyggare" yta skulle jag hellre täcka isoleringen med vindväv, eller använda den där pappersklädda isoleringen du nämnde.
vectrex: Du är nog safe med enbart värmekabel, men det är ju önskvärt att slippa använda en sådan. Angående avloppsröret med fogskum så tror jag det blir svårt att få vattenledningen att ligga i mitten av röret tills dess att fogskummet härdar. Är det inte bättre med bara vanlig rörisolering, sen markisolerskiva ovanpå? Kraga ut den rejält så borde det gå bra. Eftersom källaren är
KnockOnWood: Ett liknande fall var uppe till diskussion för något år sedan. Då visade det sig att ett fönster saknade argongasen mellan rutorna. http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/186523-kontrollera-u-vardet-pa-nya-fonster.html?showAll
Tikka: Ojj, kollade helt fel när det gällde priset! Råkade titta på masonit för hyllplan såg jag nu:p Tack för svaren!
prototypen: Lyft av friggeboden, lyft bort gamla plattan och gjut en ny. Protte
_bystrom_: Ja, kör du undertryck så är det lugnt.
Klicka: Man får väl öva lite först på spillbitar.
palbin: Jag har köpt måttbetsälld "privatsågad" ek för ca 2 ggr priset de tar för vanliga grangrejor på vilken som helst byggaffär - det är nog bara att fråga närmsta skogsägare tillräckligt snål för ha tid med dylikt så ordnar det sig - ek har ju dock en del avigsidor vid sidan av fördelarna ... .
Locke: Jodå, det går fint men en planblandare är bäst rent blandningstekniskt. Frifallsblandare är vanligast då de har en stor effektivvolym i förhållande till storlek och pris.
GordonE: Hej, Jag håller på att isolera inför golvvärme i vårt badrum. Huset är gammalt och på två ställen i badrummet finns stenfot, och där vill jag lägga isoleringen dikt an emot de gamla bjälkarna/stenfoten. Jag har häftat dit plast så att isoleringen inte ska ligga emot stenen och dra åt sig eventuell fukt från kondens. Plasten slutar strax under asfaltboarden. Tanken är att göra
moonlightfarmer: Har skarvat klart nu, dags o lägga rätt dom på cc 600 [bild]
Flöjten5: Tack för jättebra tips! Återkommer med resultat.
Stefan N: Sätt på som det passar, jag gör det och det funkar kanonbra. Jag börjar alltid med en halv skiva i hörnet sen går jag runt rummet.
cust3000: 6mm (133-trådig) wire har en brottgräns på 2000kg Wire med stående rigg (färre trådar, men kraftigare) håller för 2800kg (brottgräns) Slå ett dubbelslag mellan vajrarna, det kommer hålla det du ska använda det till...
noone70: Danalim 580 verkar intressant och det verkar vara det som expanderar mest. P0508 verkar oxå vara ett alternativ, men då verkar det som att man behöver en pistol och den expanderar inte alls lika mkt. Hittade Danalim 580 för 260kr/flaskan? Vet någon vad priset är på p0508? Har försökt googla lite men har inte hittat något pris Vet ni av någon näthandlare som säljer bostik/danalim till
Fredrik Å: Hej Det beror på vad man använder det till. Jag la tex under tröskeln till vår nya ytterdörr eftersom betongen under förmodligen är fuktig och då funkar pappen som fuktskydd för tröskeln. Rätt produkt på rätt plats är nog bra. Takpappen är av naturen tät. Vindpapp tror jag kan andas lite. Fredrik
Östlund: Inga problem. Kör på en grovgängad träskruv, så drar det fint ska du se :)
nombz: [citat] Nej, diffusionsspärra hela väggarna verkar lite tokigt tycker jag. Min ide är att ha en lösning som inte har något organiskt och se till att det luftar bra. Men just det övre delen innehåller ju organiskt (i och med att det är trä där). Har aldrig hört talas om en diffusionstät källarvägg, men det kanske finns. [citat] Räknas PU-skummet som oorganiskt? [citat] Precis, och i
AAKEE: Sådär, nu är det klart. Fräsen tog mycket bra och ytan blev faktiskt rätt ok. Hade föreställt mig att det skulle se mer vandaliserat ut. Det som tog mest tid var att mäta. Dammet gjorde det svårt att se hur mycket man tog så man fick ta det stegvis, små steg på slutet. Förutom portmontering så återstår det att gjuta ny framkant med en hel framkantsprofil.
magnusmo: hej, har likadant i mitt hus med en blandning av lera och halm (+lite av allt som dom ville bli av med när dom lade golven)... Har delvis lagt nya golv. Tog bara bort det som behövdes för att kunna lägga nytt golv. Fyllde på med stenull. Funktionen är dels som du säger fuktighetsreglerande. En annan egenskap är att det dämpar ljud (mycket högre massa än isolering). Det är väldigt
JKrister: Okej. Hade svårt att förstå 60mm kravet. Skulle anta att formplyfa klädd i panel blir starkt som fan. Men billigare o köra vanlig plyfa och spika på 60mm lister runt hela utsidan så skyddar du enträtt och plyfan. Listen runt om blir smidigt för att täta mot huset dessutom
xdigger: Emballaget är det dyraste i produkten tyvärr, samma med oljor.
ByggNiclas: för att inte tala om starka nypor! :) Tack för era idéer, antar att det blir till att införskaffa ett par sådana luckor ändå. /n
Snuge: Hej Helioz, Tack för tipset, precis vad jag letade efter, lysande! /Snuge
Toppalua: Tack Pyro, Började misstänka att jag var i fel del av forumet. Möbelsnickeriarna har säker bra koll. Med vänlig hälsning, Anna