Hej!

Jag ska sätta nytt innertak i ett källarrum. Jag tycker båda koncepten gipsplank o målad panel är snyggt nog, men när jag var mer inne på det senare (eftersom övriga källaren har sådant) menade min granne att det var så mycket lättare att skruva dit gipsplank än att kämpa med krånglande (?) spont i panelen etc.

Som ni märker har jag inte satt upp varken det ena eller det andra, så min fråga är: Är verkligen gipsplank så mycket lättare? Är det sant att panel är svårare att montera så det blir bra? (Kan tänka mig att man måste hålla god koll på att det förblir parallellt etc?) Priset per m2 verkar vara ca samma, eller?

Tack för att ni läser! /David
 
Gips går ju oftast fortare att sätta upp. Men det är mera efterjobb med det, spackla 3 ggr och måla 2 ggr.
Panelen tar lite längre tid att montera men kräver mindre efterjobb. Kanske 2 strykningar.

Vad hade du tänkt fästa gipsen eller panelen i?

Kör du gips så ska man regla upp cc 30, panel brukar cc 60 vara lagom.
 
Bra att vara två personer om man sätter panel och några meter långa.
Men inte svårt.
Har satt 5.10 m långa och då var man tvungen att vara två.
 
Spikpistol är väl nästan ett måste för panel i tak, lika som en skivlyft kan vara trevligt om man ska upp med skivor.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.