Byggahus.se
Om man kollar på Byggmax och Bauhaus så är det väldigt svårt att få tag på 0,5 mm T20 plåttak (Byggmax har det i vissa butiker men alltför långt bort för min del).

Frågan är; den lilla tiondels millimetern - hur mycket kan den göra? Någon som har koll?
Tack!

Mindre risk att orsaka buckor i plåten när man är uppe och går på taket borde vara den största skillnaden. Våra grannar har 0.4 tror jag, och flera bucklor på ett tag som inte är alltför gammalt.

Ja har satt upp 0,4:s plåt från byggmax på en utbyggnad av mitt traktorgarage, det är bara att glömma att
gå upp på det taket, alldeles för mjukt, men ja är ändå nöjd med taket.
Men ska man ha ett tak som man ska upp på nån gång så är det bara att glömma

tack för svar!
1) borde det inte gå att lägga ut reglar och krypa på dem om man måste upp på taket? Jag ska 10 graders lutning så det borde funka
2) skulle 0,5 mm innebära att KAN gå upp det? Du kanske inte kan svara på det inser jag :)

Om plåten liger på spåntat tak så kan jag i alla fall gå på det. Om det liger på läkt så måste man gå ovanpå det, så funkar det bra om man nu väger som en genomsnittlig Svensson.
Men det är skört det är det. blir lätt bucklor.

Pär

Har två tak med 0,4 respektive 0,5 plåt. Ingen större skillnad faktiskt, förutom att 0,4-plåten är något lättare att hantera pga något mindre vikt. Bucklor blir det i all plåt om man inte går försiktigt. Trampar man bara i dalarna och där plåten är fäst i läkten så är det inga problem med 0,4-problem. (Motsatt blir det bucklor i 0,5-plåten också om man sätter fötterna på topparna och mitt emellan reglarna...)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.