2 079 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Dörr i lättklinkervägg
Tänkte mura upp en innervägg av murblock (lättklinker typ Leca) i källare. Väggen blir drygt tre meter lång, rak och går mellan två befintliga väggar. Takhöjden är 2,40 m. En dörr kommer att placeras nära mitten, jag har dock inte bestämt bredden på dörren ännu.
Frågan är hur jag ska gå till väga över dörröppningen.
Jag har inte lyckats få någon prisuppgift på Lecabalk (eller motsvarande av annat märke). Borde det inte funka fint med ett vinkeljärn eller två över dörröppningen? Dimensionen på blocken är 9 x 19 x 59 cm (alltså 9 cm bredd på väggen innan putsning).
Frågan är hur jag ska gå till väga över dörröppningen.
Jag har inte lyckats få någon prisuppgift på Lecabalk (eller motsvarande av annat märke). Borde det inte funka fint med ett vinkeljärn eller två över dörröppningen? Dimensionen på blocken är 9 x 19 x 59 cm (alltså 9 cm bredd på väggen innan putsning).
Det tog 5 sekunder att googla fram ett pris på 1290kr på beijer för en balk som är 1,5 m lång. Vinkelgärn, givetvis beroende på hur långa dom är, låter som en tomtelösning. Köp en balk eller gjut en själv. Stålbalk funkar ju också och går ju att köpa för hundralappar på blocket.
Hmmm... Jag har lagt ner mer än 5 sekunder på att söka i Beijers sortiment. Hittar 95 mm-balk, men inte 90. Hur som helst, nu vet jag att balken kostar ungefär lika mycket som block, bruk, armering och
puts tillsammans.
Appropå tomtelösningen så kanske jag måste förtydliga mig:
Jag inser nu att vinkeljärn kan betyda fler saker. Jag tänker på en balk med tvärsnitt som ett L (sv.wikipedia.org/wiki/Vinkeljärn). Två sådana av lämplig dimension borde kunna agera som en U-balk att lägga murblocken i. Är detta fortfarande att betrakta som en tomtelösning, eller är jag inne på stålbalkslösningen nu?
puts tillsammans.
Appropå tomtelösningen så kanske jag måste förtydliga mig:
Jag inser nu att vinkeljärn kan betyda fler saker. Jag tänker på en balk med tvärsnitt som ett L (sv.wikipedia.org/wiki/Vinkeljärn). Två sådana av lämplig dimension borde kunna agera som en U-balk att lägga murblocken i. Är detta fortfarande att betrakta som en tomtelösning, eller är jag inne på stålbalkslösningen nu?
Det går utmärkt, köp en modell som är minst 50 hög på ena sidan, optimalt 40*60 eller likande.
Höga sidan veritkalt på utsidan så du får stadga.
Fäll in dessa i befintliga block så dom landar jämns med väggen som sen putsas eller skivas.
Höga sidan veritkalt på utsidan så du får stadga.
Fäll in dessa i befintliga block så dom landar jämns med väggen som sen putsas eller skivas.
Klicka här för att svara