Jag har fått en liten idé när det gäller vår uteplats. Tänkte göra en stenläggning i runt fomat, typ 4 meter i diameter.
Mitt i stenläggningen tänkte jag gjuta ett runt bord i diametern 1500 mm. Runt bordet vill jag gjuta 6 stycken pallar i en lämplig diameter för att sitta på, typ 300 mm.
Har inte riktigt bestämt tjockleken på skivan än, men ju tjockare desto snyggare tycker jag.
Är det någon som gjort ett eget runt bord?
Min tanke är att köpa ett gjutrör med diametern 500mm och sedan sätta den på ett fundament ner i jorden och på gjutröret sedan sätta den runda formen.
- Finns det någon som har lite tips på vad man kan tänkas använda som rund form med diametern 1500mm till skivan?
- Egentligen spelar det ingen roll hur tungt bordet blir, men ju mindre betong desto billigare blir ju bordet. Bör jag gjuta in frigolit?
- Tips på runda gjutrör 500mm. Hittade några priser på nätet, och då skulle det kosta 695 kr/styck. Det får man ju nästan ett bord för i affären.
- I övrigt någon som har lite tips och idéer på vad man kunde använda för material så bordet inte blir så himla dyrt.
Lite av grejen är ju såklart att det skall bli billigare än att handla det i affären, även om det det största nöjet är att man gjort det själv.
Tänkte gjuta i finbetong, med armering såklart som binder ihop foten med själva skivan. Eftersom det kommer att bli så tungt, måste jag nog gjuta det på plats och inte upp och ned som man vanligtvis gjuter.
Skulle gärna vilja ha en spegelblank yta på skivan så min tanke var att lägga en skiva i hårdplast som "lock" på formen när betongen ligger på plats. Kan det fungera tro?