Tja!

Jag ska installera en kamin på en befintlig skorsten här hemma.

Jag har sökt som en galning men inte fått svar på en fråga jag har.

Förutsättningar:

Skorstenen sitter i ett shakt och kommer ner i pannrummet. kaminen skall stå på andra sidan väggen.
Genomföringen är helt oisolerad. Frågan är, hur mycket luft måste jag ha mellan gipset och anslutningsröret?

• skorsten_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D09
http://www.sotarbolaget.se/fragor_svar.html

"

Oisolerat rökrör:
Icke isolerade rökrör/anslutningsrör ska anordnas till ett avstånd på minst 500 mm i sidled samt lodrätt, avståndet kan minskas till 250 mm om den brännbara delen förses med ett strålningsskydd.

"

D09
Kan du inte bygga ett schakt av mineritskiva?

Och varför inte ha ett isolerat rökrör genom väggen?

:)

D09 skrev:
Kan du inte bygga ett schakt av mineritskiva?

Och varför inte ha ett isolerat rökrör genom väggen?

:)
Röret sitter redan där sedan tidigare. Då var det en murad spis där. Nu har jag svetsat på ett 150mm rör och reglat upp, gipsat och målat. Så det blir inga ändringar nu. Det handlar alltså endast om de 26mm gips, om röret är 150mm, hur stort bör hålet i gipsen vara? Det finns inget brännbart material i väggen.

D09
Tror gipsskivan räknas som brännbar

D09 skrev:
Tror gipsskivan räknas som brännbar
Pratade med sotarn som utför brandskyddsinspektionen som sa följande:
Gips räknas inte som brännbart då pappen inte kan underhålla egen brand.
Det som kan hända är att gipsen blir porös och faller sönder samt att pappen kan förkolna och färgen gulna. Hans förslag var att köra på 2varv med stenullsmatta (modellen med folie och hönsnät) ca 40-50mm räcker för att hindra missfärgningar på väggen.

Eftersom kragen jag har täcker 45mm runt röret så satsar jag på att isolera 40mm. Blir det missfärgningar får jag:
1. Leva med det.
2. Måla om ibland.
3. Isolera mer och köpa en större krage.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.