Skall bygga hus på betongplatta på en tomt beståendes av sand/grovsand. Enligt kommunens kartor finns områden med lokala förekomster med högradonmark där tomten ligger. Inte säkert att vi har hög förekomst...

Vi har kollat runt med kommun och på internet och har svårt att finna någon relevant information kring hur man bäst och mest prisvärt bygger radonsäkert. Kommunen konstaterar bara att om det är ett högriskområde skall det byggas radonsäkert. Hur det skall byggas är vårt problem.

Radonslang (verkar billigast, men funktionen känns osäker)

Radonmembran (verkar effektivast, men är en dyr lösning som bygger på att membranet inte skadas på något sätt under husets livstid. Gjuts in och kan inte åtgärdas/lagas efter gjutning)

Radongrund (bygger på att inga sprickor någonsin uppstår i betongen, vilket känns svårt att garantera)

Är de tre alternativ jag hittat. Men det är svårt att veta vilka metoder som håller bäst, är mest prisvärt och om de ens fungerar...

Finns det någon som själv byggt med någon av dessa eller andra metoder eller har tips på personer eller länkar man kan kolla med blir jag tacksam :)

Tack för tipset. Smidigt med dolda tätningar.

Har kollat upp med grannen som har låga värden trots att han inte vidtagit några åtgärder mot radon. Så det är kanske ingen fara,
men enligt kommunen skall alla hus byggas med minst radonskyddat utförande. Tycker det är konstigt att det inte finns mer och bättre samlad information kring de olika metoder och lösningar som finns...

Hej, jag sitter i samma sits som du gjorde. Jag har lite mot min vilja köpt en sk radonduk (kommun inblandad). Svinigt dyr och jag hoppas verkligen den levererar. Den såg rätt så tattig ut oxå. Är det någon som vet om det verkligen inte skulle ha räckt med vanlig diffusionsplast? Den är väll lufttät så det räcker? Känns som allt radontjafs är bluff och båg för hela slanten.

Jag drog en dränering på insidan av kantbalken. Drog sedan upp den till en venthuv på taket. Skulle det visa sig att jag har radon och självdrag inte hjälper så sätter jag dit en fläkt där. Tätade genomföringar med en tub klet.

Skulle aldrig lägga någon tät duk/plast. Vem vet vad som händer under eller över den? Finns väl knappast några tester på hur det blir efter 20år.

vad skulle vara det värsta som kan hända iom att det är tätt menar du? Efter 20 år är kommunen nöjd och då skiter jag i vilket!

Verkar som om du tror kravet är till för att myndigheterna skall må bra?
Antingen du tror det eller inte så är kravet där för att DU inte skall leva i ett radonhus och få cancer.

Mrlewies skrev:
vad skulle vara det värsta som kan hända iom att det är tätt menar du? Efter 20 år är kommunen nöjd och då skiter jag i vilket!
Tänker på att lägga en helt tät duk/plast under betongen. Känns inte något vidare tycker jag.
I mitt fall har vi lite radon så jag ventilerar hellre bort det. Tycker det känns osäkert med så täta material. Illa nog med att ha tät plast i väggarna.

haavard:
Jag är nästan benägen att tro att det är onödigt ja, såvida du inte bor i det värsta radonhålet. Jag menar att det skulle vara onödigt med en speciell plast för ca 15k när du kan få en erkänt luft och ångtät plast för 600 kr (300/rulle).
Vissa grejer verkar vara påhittade bara för att det skall bli en marknad av det.
Sen tror jag även att många påhitt som kommer från kommuner osv också ofta är onödiga och enbart finns till för att någon skall ha något att göra. Inte för att jag skall kunna njuta av extremt jobbiga och dyra byggprocesser.

Suhagg:
Jag förstår din tanke litegrann med att det kan kännas otäckt när något är helt tätt. Jag har också funderat en del på det där med diffspärren i väggen. Men jag vet inte hur man skulle kunna få liknande problem på en gjuten platta med golvvärme i, och en sån här tät sak under?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.