Någon som vet var man kan köpa ek i lösmeter, t ex om man vill snickra till ett ekbord etc? Gärna i Sthlmstrakten ;D

På en välsorterad bygghandel eller hos något snickeri? Gula sidorna!!

Kolla direkt med någon grossist, ibland ängnar de sig även åt minuthandel t.ex: Fanerimporten eller Fanerkompaniet i Sthlm. Annars vet de säkert vilka av deras kunder som är bäst på försäljning.

Jag har några kubik sjödränkt ek som fortfarande ligger i säkert förvar på sjöbotten, inbäddad i lera. Kan det vara nått tro? ;)

MathiasS skrev:
Jag har några kubik sjödränkt ek som fortfarande ligger i säkert förvar på sjöbotten, inbäddad i lera. Kan det vara nått tro?  ;)
Jo det låter ju mycket lockande, hämta bara upp den först och torka den, fixa iordning så köper jag den för ett hutlöst billigt pris sedan ;D ;D ;D

Att få upp stocken är ett projekt som pågått i tre generationer. Jag tänkte fixa det innan jag dör iaf.

Palms i Tyresö (vid Bussgaraget). Jag tror de har också en egen hemsida

Tack för alla bra svar, jag ska kolla upp priser på dessa ställen! Tackar ;D

Träimporten verkar ha en snabb service och gilla privatkunder, jag fick ett svar nästan direkt på min mailförfrågan. Jag har dock ingen koll alls på vad som är ett "bra" pris så lite hjälp kanske ???

Jag ville ha offert på en ekskiva dimension:

Längd 3000mm
Bredd 650mm
Tjocklek 27mm

Jag fick en offert på detta (enda diffen var att bredden va 625mm, det var ok för min del) som löd på 2650kr inkl moms och då får jag åka till hägersten och hämta själv, cirka 10 mil t.o.r.

Är det ett ok pris, jag tänker iaf ringa min lokala såg och höra då det inte faller min som kanonbillligt men som sagt jag vet inte alls ::)

Jag ringde min lokala såg och exakt samma mått på skivan kostade 4631kr inkl moms :o :o :o

oho - gångavstånd från vårt hus.

Kan de inte skicka skivan till dej? ...10 mil för en träskiva....

Jo men så är det alltid, bor i Sigtuna så alla inköp som inte kan göras lokalt är alltid ca 8-10 mil t.o.r (uppsala eller Sthlm) ;D

Lite nedslående resultat i min jakt på material till ett soffbord men jag hoppas på Pondus Snickeri, dom hade ohyvlad ek för ca 650kr/m2. De övriga ställena har ju i princip endast offererat vanlig bänkskiva till (i vissa fall) hutlösa priser.

jonten skrev:
Här kommer en länk:

[länk]

Kanske något dyra men enligt mig.

/Jonas
Dom verkar helt klart bäst, kan rekommenderas!

Bra sortiment hos Pondus men priserna är helt vansinniga. Svensk ek av B-sortering (2:a klass) vill de ha 39380 kr/kbm, Bok 24.923 kr/kbm och furu 14.440 kr/kbm.

Det motsvarar ett prispålägg på mellan 400-700%, jämfört med grossistpriset på lite större volymer, typ ett helt paket på 3-9 kmb.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.