Jag håller på med en liten verkstad, se sep tråd.
Jag ska bygga skjutportar i trä, 2 lager spontad virke lika fasadvirket.
Nu undrar jag vad som är bäst av följande 2 sätt
Lager 1 Stående panel
Lager 2 Stående panel med förskjutning av brädor
eller
Lager 1 Stående panel
Lager 2 Liggande panel
Jag tänker på vilket som är bäst då panelen börjar krympa
Tacksam för råd

Vad jag förstår har du ståendepanel aom fasad. Hajar jag rätt att det inte blir några reglar i konstruktionen?
Jag hade inte kört stående+stående då skjutdörren behöver var hel plan. Hellre stående+liggande så kommer det hela vara plant sock kanske pronlem med räta hörn.

Alt 3 som jag tror på är att på insidan ha ett par liggande, beroende på tot höjd, men kanske tre. Och mellan dessa ha diagonal panel. Om man vill ha jämn insida kan man täcka med många diagonala annars bara en. Z-på baksidan av dörrar har länge använts och säkrar både planheten och räta hörn.

JKrister skrev:
Vad jag förstår har du ståendepanel aom fasad. Hajar jag rätt att det inte blir några reglar i konstruktionen?
Jag hade inte kört stående+stående då skjutdörren behöver var hel plan. Hellre stående+liggande så kommer det hela vara plant sock kanske pronlem med räta hörn.

Alt 3 som jag tror på är att på insidan ha ett par liggande, beroende på tot höjd, men kanske tre. Och mellan dessa ha diagonal panel. Om man vill ha jämn insida kan man täcka med många diagonala annars bara en. Z-på baksidan av dörrar har länge använts och säkrar både planheten och räta hörn.
OK tack, bra tanke med tre skikt. Funderar nu på
Lager 1 Stående panel 22mm
Lager 2 MDF 16 mm ( ger stabilitet och räta hörn) skos med trä runtom
Lager 3 Stående panel 22 mm
Ger totalt 60mm och en frigång med 5 mm
Synpunkter på detta?

Aldrig MDF, suger vatten bättre än en disktrasa.
Aldrig panel i kors (vågrätt och lodrätt) inte på 45° heller

Ta vågräta reglar och spontat virke på utsidan, det är ju en skjutport så diagonalsträv är väl överkurs.

Protte

Intressant. Ytterdörr som skjuts in i väggen som har 70mm hålrum?
Hängande med styrtapp nere eller hjul mot golvet och styrning uppe?
Ja en skiva av något slag plywood eller mdf skulle jag försöka få med. Mdf blir snabbt tung. Vill du ha panel inne? Annrs kan man ju sätta yyskikt på tex plywood så det blir snyggt invändigt.

Tycker nämligen att 5mm låter tajt.

Sorry! jag måste förklarat dåligt, det är utanpåliggande skjutdörr på verkstadsbod. Jag vill ha den relativt stadig, tung. Den har hängrullar i Ök ev spår i uk.

Varför vill du ha den så tunn?

Nu har jag varit inne på byggtråden och förstår lite bättre. Hade nog försökt lägga utepanelen utanför rullbeslagen och gå upp med den så den täcker hjul o skena, lite snyggare så.

JKrister skrev:
Nu har jag varit inne på byggtråden och förstår lite bättre. Hade nog försökt lägga utepanelen utanför rullbeslagen och gå upp med den så den täcker hjul o skena, lite snyggare så.
ja det ligger något i det, men jag är fortfarande oklar med konstruktionen, vad tror du nu då du sett själva boden?

Hade byggt ram i 70x45 med en diagonal i. Utepanel och innerbeklädnad beroende på vad resten har för ngt.

Sen gäller det bara att placera beslagen så att dörren nästa sluter helt tätt mit väggen. Sen går det att sätta lister på dörr och dörrhål så att det blir helt tätt när dörrarna är stängda. Ner till är väl svårast...

OK tack för tips, ram 70 x 45 medför att portens tjocklek överstiger 60 mm som är mitt max mått.
Men jag vill gärna bygga porten i tre skikt enl. tidigare. Finns det ingen board
asfaboard, formply eller liknande som skulle vara lämpligt ?

Okej. Hade svårt att förstå 60mm kravet.

Skulle anta att formplyfa klädd i panel blir starkt som fan.
Men billigare o köra vanlig plyfa och spika på 60mm lister runt hela utsidan så skyddar du enträtt och plyfan.

Listen runt om blir smidigt för att täta mot huset dessutom

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.