7 071 läst ·
27 svar
7k läst
27 svar
Fylla utrymme mellan lecagrund och bjälklag med vad?
Jag håller på att intreda min krypgrund till källare och funderar nu på en sista sak (förmodligen inte den sista...)
Bjälklaget och syllen ligger på en bit tryckat virke som ligger ytterst på lecaväggen. Men vad fyller jag bäst med innanför detta? Bara en sträng isolering eller borde jag fogskumma?
Se bifogat bild som kanske visar lite bättre vad jag menar.
Bjälklaget och syllen ligger på en bit tryckat virke som ligger ytterst på lecaväggen. Men vad fyller jag bäst med innanför detta? Bara en sträng isolering eller borde jag fogskumma?
Se bifogat bild som kanske visar lite bättre vad jag menar.
Vet inte varför man lagt en tryckt bräda mellan syllpappen och bjälklagret, antar att man ville skydda sig lite extra mot
fuktvandring från lecablocken...
jag skulle vara försiktig med att peta in nåt som förstör fuktvandringsskyddet mellan leca och bjälklager.
/ATW
fuktvandring från lecablocken...
jag skulle vara försiktig med att peta in nåt som förstör fuktvandringsskyddet mellan leca och bjälklager.
/ATW
Men lite mineralull eller EPS-cellplast borde väl gå att peta in där?
Båda är diffusionsöppna och suger vatten kapillärt högst marginellt.
Förövrigt borde det aldrig bli fritt vatten där som kan sugas kapillärt, och i så fall har man nog något problem som bör akutfixas.
Båda är diffusionsöppna och suger vatten kapillärt högst marginellt.
Förövrigt borde det aldrig bli fritt vatten där som kan sugas kapillärt, och i så fall har man nog något problem som bör akutfixas.
Medlem
· Stockholm
· 4 650 inlägg
Inget är trasigt eller fel, så du behöver inte göra något.
Men om man nu vill ha något där så:
EPS-cellplast.
Syllpapp och en bräda till.
Hur ser trossbotten ut, för det blir väl glipor när du sätter stöd för den?
Men om man nu vill ha något där så:
EPS-cellplast.
Syllpapp och en bräda till.
Hur ser trossbotten ut, för det blir väl glipor när du sätter stöd för den?
Ingenting behövs väl där?
Jag har en liknande konstruktion.
Leca, syllpapp, syll, bjälklag. Tomrum är fyllt med isolering. Känns torrt och bra men det kan ju skilja sig från andra miljöer.
Plastade aldrig eftersom det är källardel.. Rätt eller fel vet jag inte.
Leca, syllpapp, syll, bjälklag. Tomrum är fyllt med isolering. Känns torrt och bra men det kan ju skilja sig från andra miljöer.
Plastade aldrig eftersom det är källardel.. Rätt eller fel vet jag inte.
Du menar insidan av källarväggarna då?D09 skrev:
Kan nog varit ett korrekt beslut.Utanför väggen är det under mark, där brukar man definitionsmässigt anse att det är RF 100%, iom att det finns "oändlig" tillgång till vatten.
Så plast på insidan bör innebära att det kan bli 100% RF precis bakom plasten också. Då är det kanske bättre att fukten kan vandra in i källaren istället och ventileras ut.
Japp, insidan.Mikael_L skrev:Du menar insidan av källarväggarna då?
Kan nog varit ett korrekt beslut.Utanför väggen är det under mark, där brukar man definitionsmässigt anse att det är RF 100%, iom att det finns "oändlig" tillgång till vatten.
Så plast på insidan bör innebära att det kan bli 100% RF precis bakom plasten också. Då är det kanske bättre att fukten kan vandra in i källaren istället och ventileras ut.
Skönt o höra
Får se om 50 år om det var rätt eller fel
Jag är inte 100% säker, men om det vore min källare så skulle jag skippat plasten.
Och många har ju vittnat om hur dåligt det blir med källarväggar målade med en "tät" akrylatfärg, isf en diffusionsöppen silikatfärg. Färgen flagnar av.
Och så brukar man råda att man endast sätter tätskikt i själva duschhörnet men inte på övriga väggar golv när man inreder badrum i källare.
Och många har ju vittnat om hur dåligt det blir med källarväggar målade med en "tät" akrylatfärg, isf en diffusionsöppen silikatfärg. Färgen flagnar av.
Och så brukar man råda att man endast sätter tätskikt i själva duschhörnet men inte på övriga väggar golv när man inreder badrum i källare.
Nej, inget är fel alls. MEN som sagt så skall jag inreda källaren och det drar lite där.Workingclasshero skrev:
Så här ser det ut idag. Jag har pillat in lite glassfiberull där nu för att hindra drag men tänkte kolla här om det finns några åsikter om det innan jag spikar dit en taklist. Det är ju enkelt att byta mot mineralull. Cellplast blir ju svårt att få det "tätt" antar jag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite närmare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder