Byggahus.se
Hej, Har köpt en lekstuga till barnen i moduler (Ikea koncept), se pdf. Den heter loft300

Lekstugan är som en loft som står på pelare. Jag har då tänkt att ha det på en slänta som inte är så brant (se bilden).

Jag har funderat att skruva pelarna i stolpfundament (http://www.jabo.se/se/sortiment/beslag-och-tillbehoer/markfundament-71x71/) och låta de två stolpfundamenten som ska bära pelarna på framsidan (ligger vid släntfoten) att sticka upp lite för att kompensera för höjd skillnaden. Alternativt köpa längre pelare.

Kan man göra som jag har tänkt eller har ni bättre förslag.

Redigerat:
Men räcker trappan och rutchkanan ner till marken om du höjer upp framsidan?

vaket. det har jag också tänkt på och det löser jag genom att ha nåt under. Har testat och funkar bra. speciellt för rutchkanan då det blir roligare för barnen!

Måste tillägga att jag tror det är fullt av rötter och stenar under markytan. Det blir intressant och se hur långt ner jag kan gå :).

Är det inte bättre att sänka stugan i bakkant snarare än att höja i framkant och förlänga trappa och rutschkana? Stolpfundamenten borde fungera bra men de måste slås ner hela vägen.

Tycker att det blir snyggare om stugan är lite högre, plus att vi får bättre sikt till barnen från vardagsrummet. Frågan är om det finns andra lösningar än stolpfundament!

plintar eller plattor, staketstolpevarianten du länkar till känns lite si o så beträffande sättningar. Tänk även på vad du ska ha i stugan när ungarna tröttnat om några år, kan tex vara bra att redan nu stärka upp bjälklaget.

Om du kapar de "bakre" (=övre) trästolparna så kommer väl stugan i våg?

Men varför inte ställa stugan där marken är plan.
Det är väl barnen värda. Det gäller ju bara några år ändå.

Det blir svårt att hitta plats på tomten där marken är plan.

Jag tror att det blir en kombination av att höja framstolpar och kapa lite av bakre stolparna.

Lekstugan är inte så stor och väger egentligen inte så mkt. kan lyftas av 2 vuxna utan problem. Jag har tänkt att om några år när de blir lite äldre så kan man lyfta den till skogspartiet bakom huset så kan de ha det som koja. Därfor vill jag inte ha betongplintar eller platta.

Hur är det om jag gräver ner en lecablock och på nåt sätt fästa stolparna på det. håller det?

Tack för alla svar och tips. Lösningen blev att jag kapade bakre stolparna och använde mig av stolpfundament. Det blev hur stabil som helst :). se bild!

2013-08-20 06.17.17.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det ser jättefint ut!
Det kanske skall vara något mjukt, lite sand kanske, där rutschbanan slutar.

Barnen blev nöjda antar jag :)

Barnen älskade den ;).

Du har alldeles rätt gällande något mjukt där rutschbanan slutar. Jag löste det tillfälligt med att lägga en tjock filt men ska idag ta lite sand från sandlådan ;)

För resten har du ju världens huggkubb där till vänster om lekstugan.

Den får mina att se ut som leksaker :(
DSCF3173 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

;):)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.