Hej, är ny här på byggahus !

Har precis tatt bort portarna på mitt dubbelgarage, och när jag bygger om väggen så den nya porten ska passa så upptäcker jag att golvet lutar, cirka 30mm höjdskillnad mellan sidorna på portens tänka infästning. Det är ett gjutet betonggolv från 70-talet.

Har funderat hur jag ska göra, det visade sig att taket (både innertak, takstolar osv) också lutar ungefär lika. Trots det bär det emot ganska hårt att medvetet montera porten lutande.
Hade börjat bygga 'rak' portöppning.
Något måste göras åt garagegolvet närmast porten för att den ska kunna sluta tätt.
-Bila bort och gjuta nytt eller slipa?

Måste ta nåt sorts beslut innan jag fortsätter på att bygga klart väggen/portöppningen.
Några tips ?

Att flytspackla är ju den gängse metoden för att räta upp ett golv.

Att montera porten rakt är det enda raka, ;) så där är du helt rätt ute.

Den enkla lösningen är kanske att bygga på i underkant på porten så att den följer golvet.

Har givetvis tänkt tanken flytspackla. Slipade med betongslip och lackade hela med 'Beckers starka golv' för cirka 10 år sen. Det har hållt sig riktigt fint. Gissar man måste slipa bort det för att få flytspacklet att sitta ?
Sen blir det ju rätt mycket flytspackel för att höja så pass mycket. Har precis mätt upp och ytan och det lutar konstant till en början men skenar iväg på slutet. Det är redan lutning mot golvbrunnen så det blir väl rejält gissar jag.
Hur håller flytspackel som golv i garaget?

Slipa/fräsa: skulle räcka med att slipa eller fräsa kanske en halv meter brett längs portöppningen och skapa lutning 'utåt'. Är slipa/fräsa ett alternativ alls? Kan man hyra till sig rätt maskin tex på Cramo ?
Lutar cirka 6mm/m just nu.

Betonggolvslipmaskiner finns det ju gott om, borde finnas på hyrfirmorna också kan man tycka. OM det räcker att slipa i närheten av porten räcker det kanske att flytspackla där också?

Att bygga på porten undertill ser du inte som ett alternativ?

HUruvida färgen måste bort innan flytspackling har jag ingen aning om, det är nog bäst att höra både med Becker och leverantören av flytspacklet vad de säger. Med lite tur kanske det räcker att rugga ytan, dvs en enkel slipning, eller att grunda med någon vidhäftare.

Jag har inte flytspacklat garagegolv själv så jag vet inte hur bra det håller, men det har skrivits en del om det på forumet emellanåt vill jag minnas, så jag förmodar att det håller bra. Men självklart bör du kolla upp det material du använder, så det håller måttet.

"Lite snett är också rakt".. :D

Du kanske kan göra en ramp som går djupare in i garaget där golvet är om högst.
Genom att köra med betongfräs.
Medelhöjden blir då vågrät, den linje där porten ska ner mot.

Hej igen, tack för svaren :-)

Bygga på porten under: Nja, det känns sådär. Inte uteslutet men långt ned på önskelistan.
Om jag skulle flytspackla upp det är det 34mm det ska fyllas på den låga sidan.

JOW: Det var ungefär så jag resonerade, slipa/fräsa med lutning så 'portlinjen' blir i våg.

Var på Cramo i morse, de har (givetvis inte inne) btongfräsar. "Lagom storlek" verkade vara med 200mm fräsbredd i mitt fall.
Ska försöka fräsa & slipa till det i första hand.

Fick fatt på fräsen, det verkar fungera. Har kanske fräst 30% hittills av det som behövs. Dammigt värre, och vattenbegjutning gjorde att det slutade ta och geggade ihop så man får leva med dammet.

AAKEE skrev:
Fick fatt på fräsen, det verkar fungera. Har kanske fräst 30% hittills av det som behövs. Dammigt värre, och vattenbegjutning gjorde att det slutade ta och geggade ihop så man får leva med dammet.
Använd mindre vatten. Inte en droppe mer än att det precis inte dammar., så kanske det funkar.

Ahh, perfekt tips. :) Ska testa när jag finjusterar det sista.

Sådär, nu är det klart. Fräsen tog mycket bra och ytan blev faktiskt rätt ok. Hade föreställt mig att det skulle se mer vandaliserat ut.
Det som tog mest tid var att mäta. Dammet gjorde det svårt att se hur mycket man tog så man fick ta det stegvis, små steg på slutet.

Förutom portmontering så återstår det att gjuta ny framkant med en hel framkantsprofil.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.