Hej.
Lägger kanske denna fråga i fel forumdel, men visste inte riktigt var den passade in...

Håller på att helrenovera övervåningen på mitt hus, som är byggt mellan 1923 och 1927.
Håller just nu på att förbereda för att byta ut dom gamla balkarna till balkongen då dom är avskurna strax utanför väggen.
Under golvbrädorna ligger det ett c:a 7-8 cm tjockt lager med torkad lera ovanpå vaxat papper. Under pappret är det brädor och under dom ett 10 tomt utrymme.
Har hört att det är för att jämna ut så att fukthalten ska bli jämn i huset. Även att det skulle isolera.
Någon som vet???

Var likadant i köket när jag renoverade upp det för två år sedan och där låg leran direkt på ett betongvalv (källartaket).

Kan man bara ta bort det?
Funderar starkt på att rensa bort all lera och sedan lägga 15-20 cm glasull mot ljud.
Kommer att lägga vattenburen golvvärme i hela övervåningen.
over-van5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
hej,
har likadant i mitt hus med en blandning av lera och halm (+lite av allt som dom ville bli av med när dom lade golven)...
Har delvis lagt nya golv. Tog bara bort det som behövdes för att kunna lägga nytt golv. Fyllde på med stenull.

Funktionen är dels som du säger fuktighetsreglerande. En annan egenskap är att det dämpar ljud (mycket högre massa än isolering).
Det är väldigt smutsigt at tta bort det=)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.