Är det ingen risk att fukten stängs inne om jag isolerar? Tänker att det kan bli trångt också i väggarna med isolering...
 
Mikael_L
Fesoj skrev:
Tänker att det kan bli trångt också i väggarna med isolering...
Ehh?
Vad menar du nu? Har du tänkt gömma saker i väggarna eller ..? ;)
 
Haha man vet aldrig. Nej jag tänker på ev. Luftspalt osv. Kondens och krypande fukt osv. Tankar och tips? Ingen risk för mögel osv?
 
Mikael_L
Nej, isolering ökar inte risken för mögel, den blir möjligen något lägre faktsikt - i ouppvärmda utrymmen. Är det något liten tillförd värme så minskar det fukt och mögelrisken drastiskt.

Däremot är ju dålig eller ingen ventilation ingen bra grej. Så oavsett om du isolerar eller inte så ska du se till att det finns lite lagom med ventiler. Tillför du fukt i garaget emellanåt bör du ha mekanisk ventilation (dvs fläkt), en fuktstyrd PAX-fläkt är nog inget dumt val.
Många garageportar har tilluftsöppningar i nederkant, då behövs det bara en högre belägen frånluftsventil, ev med fläkt i.



Nä, riv ner ditt väggips nu, och ta sen lite bilder och fråga här på forumet om hur du ska fortsätta för att säkerställa luftspalt och vindskydd.
Så ska du se att det blir riktigt bra.
Bara dumt att göra en dålig kompromisslösning, tycker jag. :)
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.