Hej!
Jag och min flickvän har köpt en liten lägenhet här i stan i Stockholm. Den är på 32.5kvm och är byggd år 1928.
Nu är det så att köket är väldigt smalt och litet och vi funderar på att riva väggen mellan kök och allrum.
Fick höra både av tidigare ägare och mäklare att det inte är en bärande vägg och att det förmodligen ska vara tegel bakom putsen. Jag vill då slå ner hela eller i alla fall 2/3 delar av väggen för att spara typ en liten fondvägg av tegel där man kan sätta tv och på andra sidan (mot köket) sitter ett vattenburet element.
Är ingen fena på det här men vad behöver man hjälp med av riktigt snickare/byggnadskonstruktör och hur mycket kan man göra själv?
Postar gärna upp bilder och hör gärna allas fördelar/nackdelar och åsikter.
Tack så hemskt mycket på förhand

(ledsen om det är postat i fel kategori)

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det första du måste göra är att verkligen säkerställa att väggen inte är bärande, på annat sätt än genom hörsägen.

Ja. Jag var på stadsbyggnadsexpiditionen och skrev ut ritningar mm på huset och ska även kolla att inga ändringar gjorts sedan dess. Men om vi utgår från att det inte är en bärande vägg just nu iaf:)
Stort tack för svar, Anna

Då kontaktar du styrelsen för ett godkännande.

Ja men har nämnt det för dem och det skulle inte vara några problem!
Undrar dock om ni tror att det är en bra ide, hur mycket jobb det är, hur mycket hjälp man behöver ta för att få allt snyggt, skarvar bra, golvet under(!?) hur det nu än ser ut mm?:) vet att det verkar lite diffust allting

Svårt för oss att avgöra vad ni klarar, det gör ni nog bäst själva.
Bra ide? Inte med automatik, det kanske rent av blir sämre planlösning.
Sen skarva golv blir ju svårt, förmodligen blir det nytt i hela.

Tror inte man kan lägga furugolv där slipa och lacka mm så ser det lika ut genom hela? Mm lite rädd för det där med planlösningen också. Ah lite ångest
Tack för svar än en gång!!

Går det att fixa en sovalkov nånstans för att kompensera? Bor man ensam är det ju okej med ett enda rum, men vill nån gång den ena sova och den andra stanna uppe längre går det inte att gå undan om det är helt öppet.

Nej tänkte på det jag med, men sovalkov blir svårt på denna yta! Men om det skulle vara så, så vem vill gå in i köket och tänka/sura/vila ändå?:)

Tack för svar Anna. Gillar verkligen alla svar då detta är första lägenheten och vill veta så mycket som går när man ser det som en investering!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.