M
magnusmo skrev:
Jag tror 5-7 kvm/timme är extremt optimistiskt. Tänk pa att det skall pa med minst tva lager.
Absolut, om man ska grunda och sedan putsa två lager. Min uträkning gäller endast en utstockning med banor och skurning, grundning ej medräknad. Den är baserad på ett tillfälle då jag och två kollegor efter två timmars pumpkrångel på morgonen bestämde oss för att putsa för hand istället. Grundning var redan gjord (rödgrund med trattspruta), bruksfickan fylld och 300l planblandare full i bruk.

På sex timmar putsade och skurade vi ca 90 kvadrat och det var ett slit, därför skrev jag ordet "maximalt" för jag tror inte man kunnat jobba speciellt fortare än vi gjorde då och fortfarande få ett ok resultat. Nu var det C-bruk på rödgrundad leca inomhus i källarlokal, så lite annat än kalkputs på tegelblock dock...

Redigerat av moderator:
MaxPax skrev:
...
Lanar traden lite; (sorry!)
MaxPax, du verkar ha putsat nagra väggar tidigare. Far man lana lite av din kunnskap?
Har du sett dylik puts tidigare? Sitter pa vart hus, och har ett visst behova av renovering. (Sista gangen vart hus putsades var pa 40-talet).
Vad heter putsen och hur är ytan gjord? Jag gissar att putsen är blandad pa stället och riven med spikbräda. De största stenarna är ~15mm
De flesta murare som har varit här föreslar en finputs ~2 mm kornstorlek. Tyvärr inte riktigt samma resultat, och jag inbillar mig att man kan fa framtida problem om man använder cementbaserad puts istället för kalkbaserad.
Tack!
Magnus
IMG_20140321_084445.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M
magnusmo skrev:
Lanar traden lite; (sorry!)
MaxPax, du verkar ha putsat nagra väggar tidigare. Far man lana lite av din kunnskap?
Har du sett dylik puts tidigare? Sitter pa vart hus, och har ett visst behova av renovering. (Sista gangen vart hus putsades var pa 40-talet).
Vad heter putsen och hur är ytan gjord? Jag gissar att putsen är blandad pa stället och riven med spikbräda. De största stenarna är ~15mm
De flesta murare som har varit här föreslar en finputs ~2 mm kornstorlek. Tyvärr inte riktigt samma resultat, och jag inbillar mig att man kan fa framtida problem om man använder cementbaserad puts istället för kalkbaserad.
Tack!
Magnus
[bild]
Bäst är alltid att skapa en egen tråd, så du vet, men som snabbt svar:

Jag tycker det ser ut som spritputs, så gammal så ballasten är blottad. Detta eftersom de grova stenarna sticker ut såpass mycket. Hade det varit spikrivit tror jag inte de hade hållt sig kvar så, men foton är lätta att misstolka dock.

Gissningsvis är det kalkcementbruk, men kan möjligtvis vara kalkbruk också, är inte helt hemma på tysk murartradition. Jag skulle antagligen laga upp det som är dåligt och spritputsa hela sockeln en omgång för att att få det enhetligt.

Eller ändrat mig till annat förfarande efter okulär inspektion. :)

Edit: Spritputs påföres med påslag av halvblaskigt bruk med skapligt hög kraft så det blir en grov struktur.

Redigerat av moderator:
MaxPax skrev:
Ja, kolla med andra. Följ gärna upp här vad du får för siffror.

Filmen du länkar till är för gipsputs, inte helt olik men ändock ett helt annat material. Gipsputs är mer snabbjobbat än kalkbruk. Förfarandet vid kalkbruk är snarare likt denna film, fast antagligen utan nätet:

[länk]
Då lär det ju bli gips-puts jag väljer. Vad räknar man annars i tid för att sätta upp vanliga gips-skivor?

Videonisse skrev:
Vi har precis putsat insidan av Leca-väggar. Har inte koll på hur många kvm men det tog ca 2 dagar per rum. De lade på för hand och jag har bett dem vara ytterst noga då vi ska ha släpljus på flera av väggarna.

Men vi kör på löpande med takpris. Så om du känner gubbarna o vet att de gör ett bra jobb, varför inte göra likadant?
Det gör jag gärna. Men först vill jag veta förväntad tid så det går att uppskatta kostnaden. Jag vill inte ha ett takpris på 800.000:-. 2 dagar för ett "rum" låter mer normalt.

M
MaxPax skrev:
Edit: Spritputs påföres med påslag av halvblaskigt bruk med skapligt hög kraft så det blir en grov struktur.
Jag ser att jag missade nämna att spritputs innehåller stort grus, 4-8 mm och ibland större. Förr s.k. "spritstenar" därav namnet...

MaxPax skrev:
Jag ser att jag missade nämna att spritputs innehåller stort grus, 4-8 mm och ibland större. Förr s.k. "spritstenar" därav namnet...
Tack, det är inte sockeln utan fassaden som ser ut sa. Hela härliga 360 m² att ge sig pa. Hade tänkte öva pa garaget i sommar för det är ju inte helt uppenbart hur man skall fa det snyggt.

Kan man använda kalkputs med kornstorlek 0-8 mm och fa samma struktur? Hur tjockt lägger man pa spritputsen? Normalt trodde jag att man lägger 2-3 x kornstorlek, men är putsen väldigt rinnig är det väl svart att fa det att fästa utan att allt hamnar i rabatten?
Kan man blanda pigment (Järnoxidsvart) direkt i putsen när man blandar för att sedan hoppa över malningen? Eller fyller färgen nagon annan funktion? (kalkfärg)

Här konsumeras väldigt lite sprit, men desto mera öl. Han som putsade inomhus at mig blev märkbart stadigare pa handen efter första ölen=)

M
magnusmo, du har pm...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.