Byggmaterial & Byggteknik
thomas33: Gyproc har uppgifter vad olika pluggar håller för. http://www.gyproc.se/g%C3%B6r+det+sj%C3%A4lv/s%C3%A5+h%C3%A4r+g%C3%B6r+du/upph%C3%A4ngningar/tunga+upph%C3%A4ngningar En Duomax röd klara 10 Kr och blå 20 Kg http://www.gyproc.se/konstruktioner/inf%C3%A4stningar/inf%C3%A4stningar+i+gipsskivor/om+inf%C3%A4stningar
Peter_K: Jo där kanske de gör mer nytta. Kom på att det måste sitta kortlingar längs sidorna för att golvspånet ska få stöd. Blir lite mera sågande och skruvande 😀
Malten: Har funderat lite mer angående, olika grundläggningsmetoder, och ev sättningsrörelser på gammla huset, nuvarande hus är byggt -52 å ja dränerade de för 2år sedan, va då endast ca 1cm bred spricka i ena hörnet, på motsatt sida huset där ja planerar utbyggnaden. Å den berodde på största sannolikhet på att de va garagenedfart in i källaren där, med sönderfrusen drän som följd.
droopy: >o Jo det är sant.. men på 120mm är 24mm plywood väldigt tålig försök bryta av en 24mm tjock och 120mm hög plywoodbit på "höjden". motsvarar säkert mer hållfasthet än en 45x120 regel på höjden, där fibrerna ligger åt sanna håll.
LaT: Normalt sett så finns det ingen asbest varken i murade rökgångar eller anslutningar. Det "kan" förekomma asbest i drev, men det var inte vanligt med drev före typ 1920. Ofta packar man bara bruk i anslutningen.
Danne_83: Där ser man. Klädde smygarna fort med gips efter fogningen så hann inte se några sprickor men då reviderar jag mig och säger som ovanstående att du bör köpa en dyrare fogmassa ;)
Atom: Jag kan inte läsa mig fram till hur man använder sig av denna utom att underlaget måste vara "absorberande". Ska man använda någon primer?
Martin_B: [citat] [citat] 45x170 C30 var ju inte billiga, så de fick jag betala fullpris för. Kerto'n har legat som sagt ett par år, eller säkert mer (tiden går snabbt), och var överblivet material, så den kostade inte mer än lite bensin för frakt. Hade man nybeställt kerton hade det säkert gått på 500-600 kr / balk, de är dyra de rackarna, men man får vad man betalar för. De är ju grymt
Oldboy: Hängslen och livrem. Det är mycket som ska vara... i teorin/den ideala världen, men en snabbkoll runt på detta forat visar väl att så ofta inte är fallet i verkligheten... :banghead:
Atom: Vilken fix är mest flexibel? Hörde (läste) att Ardex S48 skulle vara det.
D09: En sak som jag missade var limträbalken. Nu blir det som två separata stjärnhimlar. Med mörker emellan ( ytan med limträ ) Kanske man inte tänker på men jag retar mig ;)
carl fabian: Hej! Tacksam för råd och tips ang. sätta dekorsten. Jag har idag en innervägg av tegel som ovanpå sitter reglar samt pärlspont.Tänkte nu riva bort pärlsponten samt montera gipsskiva som underlag för dekorstenen.Behöver man regla mer för att fästa gipsskivan eller kan man fästa den direkt i tegelväggen?Är gips lämpligt? Dekorstenen är från Bauhaus och i storlek 15x60cm samt
martinko: Hej! Tänkte bygga in mitt badkar. Dels en 10cm avställningsyta på 3 av sidorna som kommer kaklas på ovansidan, och en sida med kaklad front som jag skall kunna montera ner om jag vill pilla i avloppet(ej någon avställningsyta på denna sid). Till frågan: Klarar man detta med enkla xps skivor eller måste jag köra på de dyra lux-skivorna (eller andra armerade xps skivor). :wow: Tänkte
Kicken: 95x45 räcker säket bra om man gör en bärande mellanvägg. Men orsaken till att jag frågar är att den bärande mellanväggen ska delvis ersättas av en 2,5m låg balk(gul) som i ena änden ligger på bärande väggen(röd) och den andra hänger i en takstol(grön)! Så det är kraften i takstolen som jag vill räkna ut. Takstolen som balken skulle hänga i skulle ha 3m bred bruksvind och
Atom: Jag löpte några profiler på Hornbach som efter googling verkar vara tillverkade i PVC. Saken är att jag vill klä in en dörrkarm med dessa. Detta måste ske med 3 profiler som måste överlappa varandra. Vad bör jag limma dessa med? Det behöver inte vara 100% bindning. Och limmet bör även fästa mot lacken karmarna är målade med.
Drotz: Hobby kan ju anpassas efter resterande då inget är gjort där ännu. Jag kommer köra på alt 1 så blir det nog bra. ;) Tackar för svar.
Lutte: Jaså det är så det ligger till, då hade Jag lagt lumppapp och sen masonit och sen foam! Alternativt renoveringsgips och sen golv utan foam men däremot med lumppapp
myrstack: EPSCement tills du har 3-5cm kvar, sedan en slipsats snabb tex 460 Slipsats Snabb så kan du klinkra efter 2-3 dagar. Alt givetvis en hög med rörgravssand/singel följt av lämplig fiberduk eller liknande och återigen en slipsats
Challe183: Behöver dela av mitt vardagsrum med en vägg och behöver lite tips och svar på frågor. Rummets mått: ca 5,4m långt och ca 3,8m brett Väggen är tänkt att stå ca 220cm från ena kortväggen. Det ska vara ca 60-70cm fritt mot långväggarna, den ska alltså bara vara fäst i tak och golv. Golvet är stavparkett med betong under. Tanken är att bygga med träreglar. Helst vill jag inte
norrbottenstorpet: Ja ibland, men ännu hellre lågt bakom radiatorerna. Ett diagonalt flöde från lågt till högt ger ett bra självdrag.
Oldboy: Bygghandel på nätet, som kanske har info/tips ang lister: http://www.leifarvidsson.se/se/startsida/tatningslist.aspx
Enk Projektet: 10 min promenad? skapligt tomt isf...
TuXy: Givetvis kan du även laga runt dörren med gipsputset. Sprickan i taket är väl svårare att laga på riktigt utan att putsa om hela taket vilket jag antar att du inte ska göra, men prova där med spackel och färg och spricker det igen om några år, upprepa med spackel och färg. Så gjorde jag i en gammal lägenhet där det sprack och det höll tills jag flyttade (2-3 år). Antingen beror
mexitegel: Jodå, en exakt likadan stod hemma på gården. Men ändå :).
SBH: grundolja och grundmåla innan du monterar ihop dörrarna. förhoppningsvis ökar det livslängd på dörrarna, med dagens skit färger
mdab: Fel av mig. Det är SC och inte MC som kraften ska verka genom. Ber om ursäkt för det. Men om man skruvar i bakkant så minimerar man vridningen. Går man upp till upe 220 dessutom så behöver man inte oroa sig. Men visst, generellt så är det alltid att sträva efter att använda symmetriska tvärsnitt.