M
mdab: Fel av mig. Det är SC och inte MC som kraften ska verka genom. Ber om ursäkt för det. Men om man skruvar i bakkant så minimerar man vridningen. Går man upp till upe 220 dessutom så behöver man inte oroa sig. Men visst, generellt så är det alltid att sträva efter att använda symmetriska tvärsnitt.
8 svar · 9,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Du skall väl inte bygga sängen fast i rummets golv och väggar? Varför i så fall? Vad menar du med att sängen inte blir "fullstor"? Menar du kortare? Tänk om dottern tar hem sin nya pojkvän som är basketball-spelare :o En sänggavel behöver ju inte vara mer än en spånskiva, klädd med något trevligt tyg. Och som skruvas i säng-underredet, som får stå några cm från väggen.
6 svar · 5,8k läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: Ahh, så heter det förstås. Tackar, och ursäkta mig för min lathet.... eller lathet och lathet, dagen har gått åt att sätta på 4 snökedjor på traktorn, och nu fick jag soppatorsk. Firmadetgårbranu AB
3 svar · 3,5k läst
J
Jocke Höglund: Hej, för ett eller två år sedan läste jag på detta? forum om en familj som byggde sitt hus helt från grunden helt själva. Allt på huset gjorde dem själva såsom fönster osv. Vet att dem var riktigt duktiga och byggde ordentligt. Dem skrev ut lite då och då och lade upp foton från bygget. Det skulle vara kul att hitta på denna tråd igen och se hur det gått för familjen. Så finns
0 svar · 853 läst
B
brunnbytarn: Jag har haft samma problem. En skiva till vinkelslipen som har sandpapper i lager fungerade "bra". Jag vet inte vad den heter men det ligger sandpapper som överlappar varandra. Google hitta: http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/tra-metallslojd/slip--polermaterial/brynen-slipskivor/lamellslip-pid2128
8 svar · 1,4k läst
·
A
arsall71: Hej, jag behöver lite input av er innan jag går vidare med ett projekt som innebär renovering av ett rum på övervåningen i vårat Älvsbyhus. Saken är den att tidigare ägare har inrett övervåningen bestående av tre st rum på det märkligaste sätt. Reglarna för väggskivorna är satta horisontellt och inte som brukligt med cc 60 lodrätt. Det innebar att när dom skruvade upp sina
0 svar · 2,4k läst
Isakare
Isakare: Så simpelt och så¨smart, varför används inte detta material mera ?? https://www.youtube.com/watch?v=k7dmJJ8uwvU
5 svar · 1,6k läst
·
jockeping
jockeping: Nej då, Oldboy :thumbup: Jag ska höra lite mer med proffsen vad de säger, men min kollega som renoverade köket tog bort sin papp, då han har samma uppbyggnad på väggarna som jag. Jag har egentligen samma uppfattning som dig, men har inga belägg för det
4 svar · 782 läst
S
MaxPax: Endast min belastningsberäkningshjärna som ger röd flagg i och med att hanbjälken tar stor draglast från nedtyngningen av taket och beskriven modifiering skulle innebära stor knäckpåkänning både i övre och undre infästningen av plyfaskivan. En last som i originalutförande tages upp av nedre delen av sparren utan att belasta en infästningspunkt, men som nu blir fördelad på två
2 svar · 4,3k läst
·
K
klonk: Det låter rätt hårt att halka till i en stentrappa.
5 svar · 2,6k läst
K
krille09: Tänkte mer på vilka som håller bäst ihop. De man fäster med spikplatta i skarven eller de med not/spont?
2 svar · 1,0k läst
C
aldrigklar: Oj, det där ser inte så mysigt ut att gå på. Det beror väl lite på hur mycket mycket jobb ni vill lägga på det. Är det någorlunda enkelt att avlägsna de där vackra stenarna så att underlaget blir hyfsat jämnt och fast? Att hälla på flytspackel direkt på det där medför nog en risk för att det spricker ganska enkelt, och så ser det ut att bygga en hel del extra på höjden.
2 svar · 5,1k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Det står "LIMTRÄ 90*90" och visar ett kryss på andra sidan trappan. Möjligen att "dubbelkvadraten" som du ringat in är bärande (som egge80 skriver)- resten av den gipsväggen borde inte vara det.
8 svar · 1,7k läst
·
J
Johan Teodorsson: Hej, Har precis köpt ett Hultsfredshus från 1966 där vi vill öppna upp planlösningen enligt ritningen. Behöver tips på någon byggingenjör i Uppsala som kan titta och räkna på det för att se om det är ok utan någon avväxling. /Johan
0 svar · 824 läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Ok, det var så jag tänkte också.
13 svar · 5,1k läst
M
MrLogic: Snackade precis med firman som ska göra jobbet, och de sa samma sak. Är lite paranoid och litar inte riktigt på hantverkares ord. Men jag tycker själv det verkar lugnt.
2 svar · 4,1k läst
·
R
Roland112: kanon, tack just vad jag sökte!
6 svar · 6,2k läst
anders07
anders07: Bara på konstruktion/hållfasthet och el har de regler... Trägolv är ju också väldigt vanligt i England i badrum. Generellt sett utomlands är man inte så hysteriska när det gäller fukt och mögel, visst, en vattenläcka är bra att fixa men mest för att det blir en dyr vattenräkning annars, inte för vad den ställer till med. Jag har släktingar som bor på Malta och i USA och där
1 svar · 1,4k läst
Oldboy
Oldboy: Ok. Jag tillhör den gamla skolan, och känner mig inte bekväm med icke hygroskopisk isolering i byggnader som står delvis ouppvärmda. Särskilt inte med såpass mycket isolering som du av förståeliga skäl vill ha. Av erfarenhet (lång) vet vi att gamla timmerstugor klarar denna typ av användning väl. Och de har bara hygroskopiska naturmaterial i sig, (massivträ, spån, mossa, lera,
11 svar · 1,5k läst
P
Peter 78: precis, man ska ju inte isolera bara för att man brukar göra det, finns det inget behov är det ju bara onödigt.
4 svar · 704 läst
H
haindar: Hej! Hoppas jag postar detta i rätt forum. Vi är på tankar och bygga om vårt loft. Vi har en arkitekt som håller på att rita loftet men har idag bara fått en grovskiss. Det jag undrar är hur komplicerat det är att göra det själv efter man fått ritningarna? Det vi skall göra är att sänka en del av loftet som ni kan se på grovskissen för att göra det till ståhöjd. Idag är
0 svar · 2,1k läst
·
T
Tom12: Jo det var ett tag sedan men en sån där hängskena från elfa löste saken. Kaklet fick bli kvar syns inte o är lättstädat. tyvärr är det så mkt lägre i tak att färdiga skjutdörrar av speglar inte av mig kan hanteras. Takskenor jag hittat på horbach ikea brukar bygga ner så mkt att det inte blir lätt att få in en låda. Men utan dörrar går det nätt o jämt att få en låda på
2 svar · 2,2k läst
hantverkare1
hantverkare1: [citat] Det är MYCKET bättre! Skitföretag som håller på med sådant ska inte komma undan. Folk måste få se vad det är för skojare!
21 svar · 14,0k läst
OXYD
OXYD: Hittade på en annan lösning med att flicka omlott under balk istället. Så frågan ärbej aktuell 😎 Tack [citat]
1 svar · 2,9k läst
·
A
SBH: [citat] jag tror du kan gissa dig till svaret. :) fukta först bara
4 svar · 766 läst
N
SBH: [citat] går ju också ;)
3 svar · 1,8k läst
·
N
F
fredand44: Hej! Tack för svaret!! Nu när du säger det känns det ju självklart!! Ångspärren ska ju sitta på varma sidan, felmonterat av mig. Nu blir det till att sätta upp vindskyddsduk istället! Mvh Fredrik
2 svar · 3,4k läst
·
L
lordi: Gör några hylsor av en bit rör eller liknande, i längd som räcker genom gipset in till träväggen. Borra hål genom gipset så att hylsorna kan bottna mot träväggen, sen drar du väggfästets skruvar genom dessa. Då kan inte gipsskivan tryckas in när du drar åt. Nackdelen är att det blir lite större hål att laga om tvn ska ner igen någon gång.
10 svar · 2,0k läst
MathiasS
MathiasS: Överkant på brädorna är ju väderskyddad och rimligen ej synlig. Inget att måla då.
5 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.