Håller på med att försöka få rätt på takstolarna till två åttakantiga byggnader som är sammanlänkade med en rak byggnad.
Taklutning på åttakantingarna är 22,5 grader. Raka delen är ~24 grader på framsidan och 16,4 på baksidan. Takstolslängderna står i bilden.
Ytan på varje "tårtbit" är 2 m2.
Tanken är att det skall bli sedumtak, så vikten ligger på 50 kg/m2 och jag bor i snözon 1,5.
Jag har kollat hur takstolarna ser ut på lusthus, men de har ju bara lätta tak och där var ingen underram eller något annat. Så det kändes inte så relevant.
Om man hade kunnat göra hur som helst, så skulle jag vilja ha platt tak i den vänstra åttakantingen och öppet upp i nock i den raka delen och högra åttakantingen.
Ett åttakantigt toppbeslag har jag hittat hos en smed i alla fall, http://www.lovhults.com/toppbeslag.shtml
Lite fler bilder.
Takstolar från ovan
Takstolar från sidan
Väggar
Sätta bara underram? En variant på W-takstol?
Är där någon som kan sina takstolar och kan komma med några bra råd?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taklutning på åttakantingarna är 22,5 grader. Raka delen är ~24 grader på framsidan och 16,4 på baksidan. Takstolslängderna står i bilden.
Ytan på varje "tårtbit" är 2 m2.
Tanken är att det skall bli sedumtak, så vikten ligger på 50 kg/m2 och jag bor i snözon 1,5.
Jag har kollat hur takstolarna ser ut på lusthus, men de har ju bara lätta tak och där var ingen underram eller något annat. Så det kändes inte så relevant.
Om man hade kunnat göra hur som helst, så skulle jag vilja ha platt tak i den vänstra åttakantingen och öppet upp i nock i den raka delen och högra åttakantingen.
Ett åttakantigt toppbeslag har jag hittat hos en smed i alla fall, http://www.lovhults.com/toppbeslag.shtml
Lite fler bilder.
Takstolar från ovan
Logga in
Skapa konto
Takstolar från sidan
Logga in
Skapa konto
Väggar
Logga in
Skapa konto
Sätta bara underram? En variant på W-takstol?
Är där någon som kan sina takstolar och kan komma med några bra råd?
Klicka här för att svara