Byggahus.se

Lite svajigt golv

1. P
    Medlem Nivå 17
    Håller på och bygger om vårt matrum till kök men har alltid tycket att golvet känns lite gungigt och svajigt.
    Det är 4m spännvidd och ca c/c 60 mellan golvreglarna som är 195 mm höga. Tror ni det kommer att bli stadigare med limmad och skruvad golvspån ovanpå eller bör jag göra ytterligare förstärkningar med krysskolvningar? finns några idag.

2. S
    Medlem Nivå 1
    Vill du komma upp till "byggnormsmässig" golvstyvhet krävs skruvlimmad golvspånskiva plus att golvbjälkarna dubbleras dvs min 90x195. Krysskolvning i all ära men kan va svårt att utföra, effekten blir dessutom sämre när virket torkar isär. Använd fullhöjdskortlingar o skruva med vinkelbeslag istället.

3. P
    Medlem Nivå 17
    Misstänkte nästan det. Är det bättre att skruva ihop reglarna så det blir 90x195 istället för att sätta en extra i varje fack. Dvs cc 30.?

4. P
    Medlem Nivå 17
    Har det föresten någon betydelse vilken ordning man sätter golvspån respektive väggskivorna? Tittar man på Parocs websida så står väggskivorna mot golvreglarna och golvspånet innanför men det känns naturligare att skruva golvspånet först så man har något att stå på när väggskivorna ska skruvas upp.

5. S
    Medlem Nivå 1
    cc600 eller cc300 spelar ingen roll så länge golvspånskivan är minst 22 mm, att den är just 22 mm beror på att man då klarar sviktkravet även för last mellan golvreglarna, om dessa ligger på max 22 mm. Att lägga golvspånet först verkar naturligt, känner inte till varför Paroc ritat det tvärt om, kan möjligen ha med ljudisolering att göra dvs man vill att golvskivorna inte fortsätter in i nästa rum. Detta kan undvikas med ett genomgående spår i golvspånskivan men då krävs extra kortlingar för att stötta skivkanterna.

6. P
    Medlem Nivå 17
    Några kortlingar i varje fack som är tight tillsågade borde väl göra golvet stabilare.

7. S
    Medlem Nivå 1
    Jodå, tight sågade och skruvade med vinkelbeslag ger en viss förbättring, det går ju att pröva sig fram under arbetets gång!

8. P
    Medlem Nivå 17
    Redigerat 11 jan 2015 16:55
  9. S
    Medlem Nivå 1
    Ja, känns rätt! Har för övrigt aldrig sett en ritning avseende krysskolvning med tillhörande bedömning/beräkning av minskad svikt. Vore intressant att veta mer om hur mycket mindre nedböjning man får med en proffsig metod.

10. P
    Medlem Nivå 17
  11. P
    Medlem Nivå 17
    Nu har jag äntligen rensat undan allt och städat så att det går att mäta. Jag vill utgå från dörröppningen där bilden är tagen men mätt med lasern så ligger regeln nere i vänstra hörnet ca 2cm högre.
    Funderar på om det är enklast att skruva en ny regel på den befintliga och väga av vartefter och där den gamla ligger för högt får jag helt enkelt hyvla ner i höjd med den nya regeln.

Någon som gjort något liknande? Vill absolut inte höja golvet vid dörren för då kommer det högre än övriga golv i hall.

12. P
    Medlem Nivå 17
    Skruvat och limmat reglar idag. Skiljde en hel del i höjd på de gamla reglarna. Vägt av med lasern och det skiljer max 5mm nu. Får väl vara godkänt?
    Känns betydligt stadigare än innan. Har även köpt vinkeljärn som jag hade tänkt att fästa vid varje ände men vet inte om det gör någon nytta? De gamla reglarna står ju ändå på syllen.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

13. S
    Medlem Nivå 1
    Jag skulle hellre sätta vinklarna på kortlingsraden.

14. P
    Medlem Nivå 17
    Jo där kanske de gör mer nytta. Kom på att det måste sitta kortlingar längs sidorna för att golvspånet ska få stöd. Blir lite mera sågande och skruvande 😀