9 256 läst ·
5 svar
9k läst
5 svar
Skarva 45x120 regel för tak?
Har ett mindre tak om ca 3x7 meter som har låg lutning och är belagd med papp. En fuktskada ska åtgärdas och en bit av taket ska rivas upp. "Takstolarna", eller vad man ska kalla dem, utgörs av 45x120 reglar med c/c 60 cm. Minst en av dessa går rakt genom det fuktskadade området och får förmodligen åtgärdas.
I och med att jag inet har rivit upp taket ännu så kan jag inte säga precis hur det ser ut avseende reglarna. Det kan ju hända att de är delade så att en lämplig sektion bara kan bytas ut. Men, låt oss utgå från att de är sju meter långa. Om jag har en rötskada på en regel, skulle jag då kunna ta bort denna sektion, skarva dit en frisk bit 45x120 och använda mig av spikplåt?
I de exempel jag sett med spikförband så är det bjälklag i stora hus med en bärande del precis under skarven. Jag kommer inte att ha någon bärande del under min skarv.
I och med att jag inet har rivit upp taket ännu så kan jag inte säga precis hur det ser ut avseende reglarna. Det kan ju hända att de är delade så att en lämplig sektion bara kan bytas ut. Men, låt oss utgå från att de är sju meter långa. Om jag har en rötskada på en regel, skulle jag då kunna ta bort denna sektion, skarva dit en frisk bit 45x120 och använda mig av spikplåt?
I de exempel jag sett med spikförband så är det bjälklag i stora hus med en bärande del precis under skarven. Jag kommer inte att ha någon bärande del under min skarv.
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Jag tror att det blir bättre om du tar en extra regel istället för spikplåten, säg ca 1,5- 2 meter åt båda håll (alltså minst 3 meter). Och spikar den ganska tätt mot den befintliga. Tror tom jag såg någonstans att man skall limma och spika.
En smidig och väldigt hållbar metod att skarva reglar med är annars att såga remsor i minimum 12 mm plywood eller finer. Såga remsorna med samma bredd som höjden på regeln. Placera remsan så skarven hamnar mitt på, limma och skruva. En remsa på varje sida och det blir starkt som berget.
Klicka här för att svara