Byggmaterial & Byggteknik
HarryStem: [citat] Tjenna, tack för ditt svar. Höja marknivån går inte där tyvärr. Sista skissen är typ en sprängskiss, hur berget ser ut under jorden. Utanför muren är marken lika hög som källardörren. Men som du säger är planen att fånga upp så mycket vatten som möjligt innan det når dit. Uppgävt ner till berget vid den väggen nu. Kanske 120cm ner var det och det är en bassäng med
Peter2400: Jag limmade mina lister med sånt här, http://swe.sika.com/dms/getdocument.get/ed5957e2-5058-394a-82ee-45c511f2b2de/SikaSilikonlim%20PB.pdf Tror inte det håller så bra med vanlig silikon.
titanium: Ja, kan hålla med att det var så förr, men nu är de flamhämmande som så mycket annat material inom bygg. Däremot kan man fundera på att så många produkter inom byggindustrin innehåller brandhämmande medel som ju inte är så nyttiga för levande organismer. Tyvärr kan vi inte sätta upp vanliga takplattor så det får bli vävspänt tak.
Jamba88: Tack så mycket för era åsikter. Låter nog som jag skall skippa spacklet. Valet faller nog på elhandhyveln som JOW säger. Det var länge sedan man hade framme och rastade den så det kan ju bli lite kul....även om jag är rädd att det blir en del jobb. Laser som jag fick i julklapp kommer också att användas :) Jag hoppas att de flesta av reglarna är så pass raka så det fungerar att
snowballtwo: Hej! Vi har kollat på kakel att sätta upp bakom vår kamin och i letandet ramlade vi över en bild på en som hade en innervägg som såg putsad ut. Det såg riktigt bra ut och hade den där grå "råa" ytan som vi faktiskt letar efter. Hur putsar man en vägg inomhus? Vilka produkter behövs? Är putsen känslig för värme, då skorstenen till kaminen (contura 550) kommer gå alldeles
JOW: Den liggande 2"2 går fram på stolpen, såga till korta bitar mellan som spikas på stolpen. Så får du nåt att skruva skivan i och den liggande 2"2'n hänger ej i luften.
JOW: Varför ska du ha en skiva? Nu vet jag inte hur litet du ska bygga, men... Reglar i hörnen, cellplast mellan reglarna, kryss på insidan. Spikregel på utsidan. Upp med panelen. På med ett pulpettak.
Martin_B: [citat] Golvet är från huset sedan innan, så det är ett "torkat" golv på så sätt. Har legat och använts som golv i huset i sådär 30 år. Jag tog bort det fint och bar ut det i garaget för att få plats. Min tanke är nu att det är kallt ute och därmed ganska torrt, jämfört med sommartid, så kanske det inte behöver ligga inne så länge innan man kan skruva upp det? Måste golvet
elpaco: [citat] Ja stolparna skall inte sitta i betongen, de skall istället ha ett skydd mellan ändträt och plinten - tex takpapp.
Joellernej: Tack för svar! Jag kan tillägga att huset är byggt med lättbetong, 1950. Jag ska försöka fråga vad det är för typ av armeringsjärn.
Eld: [citat] Det finns många sorters kalkbruk... http://www.malarkalk.se/media/produktdata/
b8q: Eller så planerar du i förväg så att du har liggande reglar bakom spikläkten, då kan spikarna vara så långa som det behövs eftersom duken ligger i kläm mellan regel och spikläkt. OBS, ett tips främst till de som har duk, du ska ju som sagt ha utegips och då är det nog mindre känsligt att den punkteras, som sagts.
myrstack: Min närmaste Bygglada Bauhaus har på hyllan. Högen har legat i säkert 4 år utan åtgång så det verkar inte direkt vara strykande åtgång
Robert Kooijman: Jag fick betala ca 900:- för 5 liter Beckers Brennix (vit) hos Happy Homes.
Hugo Åkerstedt: Aha, då vet jag..skrotar nog den idén helt och skaffar en som man kör med kaminbränsle, finns ju sådana modeller som efterliknar en riktig modern kamin, dvs lite runda i formen (på fot) //najkks
Joellernej: Hej. Tack för svar. Jag ser inget mögel. Vi sätter en förstärkande balk parallellt med den rötskadade som vi fäster i det friska virket. Ska kolla upp Boracol.
richardke: Jag håller på att byta kamin. Befintlig kamin var inmurad i ett fundament som stod på husets gjutna betongplatta. Finns tilluftsrör förberett och ingjutet i plattan, dock kommer det upp på fel ställe så behöver dra ett rör ovan plattan fram till centrum av vad kaminen skall stå (ca 3-4 dm i sidled). Eftersom jag inte vill göra några ingrepp i plattan (p g a ingjuten vattenburen
Björn_Nilsson: Jag har huggit upp väggen för att kunna fälla in tappvatten och avlopp till tvättstället. Jag gick igenom väggen på några ställen och det känns som om jag borde bottna med något innan jag lägger in röret. Man kan skymta ytterväggen genom hålen och mellan inner- och yttervägg är det en rejäl luftspalt. Ska jag bara försöka fylla upp hålen med något bruk? Vilket sorts bruk
dagelito: Tack för alla svar! Ja, det är ett spännande projekt, verkligen. Faktum är att alla inblandade parter har alternativa boenden som kan funka. Osäkerheten här gäller det ekonomiska - dubbla boenden kostar. Tid är verkligen pengar i detta fall. Dessutom ska vi hitta en bank som ger oss lån till huset samtidigt som vi väntar med att sälja av diverse bostadsrätter (som vi behöver att bo i
Sophie: Vi har haft det så tidigare i en hall och då satte vi först upp pärlsponten på de nedre 3/5-delarna och sedan skiva ovanför som vi tapetserade på- På detta sätt blev det ingen glipa och bröstlisten som täcker skarven mellan skiva och panel har ingen fals på baksidan utan är bara slät. Det stämmer att panelen på bilderna ovan är från golv till tak. [bild] [bild]
thomasx: [citat] Jag vet att flera av de jag siktade på appreciates me, resten är som vatten för mig ;)
johanssoncalle: Hej Jag håller på med renoveringen av vår övervåning. Huset är av 1,5 plans typ byggt 1966 och jag är sugen på att flytta stödbenen på takstolarna och sätta dessa längre ut mot takfoten för att få lite bättre yta på sovrummen. Jag inser ju själv att det inte bara är att sätta tigersågen i dessa även om flera andra hus i vårt område har gjort ingreppet. Min fråga är då om
Bernieberg: Håller med hantverkare1 så länge det är hyfsad spridning mellan fästpunkterna på skivan (i synnerhet i höjdled).
hempularen: Det där tror jag kommer att svikta. Om vi antar cc60 mellan reglarna, så lastar du ju varje regel med ca 230kg. Att limmar ihop dem i bredd, ökar inte böjmotståndet, det kan minska risken för att de vrider sig när du står på dem. Finns det ingen möjlighet att hänga upp det i något ovanför?
DHellgren: Håller på att renovera källaren i ett hus byggt 1943 och har ett rum som ej är uppvärmt över som vi tänkte göra en "mat/vin-källare" av. Källaren är dränerad och isolerad utifrån 2009. Detta rum låg från början utanför huset, alltså inget rum ovanför, var endast bro till entrén ovanför. Huset är sedan några år tillbaka utbyggt över bron så att detta är nu en del av
Javadvetjadå: Lösningen på eventuella ras är klar. Satte in 4st 16mm tjocka och 800mm långa armeringsjärn i en fog för att hålla de övre stenarna på plats. Nedåt har jag stöd av stenar som inte riskerar att lossna. Den nya fläktkanalen är också på plats. Återstår bara att mura och putsa igen hålet. [bild] Ny fråga. Kan jag först mura upp stenar och hålet och låta det torka för att till
cpalm: SX blir bra, även "vanliga" S. De har en handbok på sin hemsida: http://www.fischersverige.se/desktopdefault.aspx/tabid-1952/