Till en sekelskiftesvilla hade jag gjort takstolar i lämpligt fyrkantvirke som jag skarvat "halvt i halvt" typ bilden lite längre upp i tråden.

Det blir ju snyggt och liknar original. Du hittar det hos trähandlaren annars får du limma ihop lite brädor,

Ska man bulta ihop dom?

Det är ju tex enkelt med hjälp av internet lätt att beräkna dimensioner för vanliga reglar men blir ju inte lika enkelt med stockar när det frångår standardstorlek på reglar.

Kan du få upp ett limträ i taknocken och växla av i limträets ändar? då behövs ingen konventionell takstol med hanbjälke..

mr.Ola skrev:
Kan du få upp ett limträ i taknocken och växla av i limträets ändar? då behövs ingen konventionell takstol med hanbjälke..
Det blir ju tidstypiskt för ett sekelskifteshus eller ?? ;)

• Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
pandalus skrev:
Ska man bulta ihop dom?

Det är ju tex enkelt med hjälp av internet lätt att beräkna dimensioner för vanliga reglar men blir ju inte lika enkelt med stockar när det frångår standardstorlek på reglar.
Låt dom bli överdimensionerade om det inte ser alldeles för stort ut. Räkna på standardvirke men limma ihop två plank så att du kan köra dom halvt i halvt. Sen skruvar du från båda sidor bara.

Borde gå och få tag på nå grövre modeller..helst vill man ju inte limma..

Ja det finns som standard men får möjligen beställas hos din trävaruhandlare. Men sågen har normalt annars sågar dom upp utan tvekan.
Finns också som limmat virke men sågat får ett mer riktig utseende med lite sprickor och ojämnheter.

• Gilla
pandalus
  • Laddar…
mexitegel skrev:
På den tiden var det "sticketak" eller spåntak även kallat som gällde. Hur lång tid det tog att göra alla spån till ett en ladugård på 30x10 meter kan jag inte ens fantisera om.
Det fanns ju maskiner som producerade spån.

https://www.youtube.com/watch?v=eTCgiBBEwXY

Jodå, en exakt likadan stod hemma på gården. Men ändå :).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.