Byggmaterial & Byggteknik
wallejr: Jag har precis bytt innertrappa i 50-tals huset vi köpte i höstas. Övervåningen påbyggnad 2008 men konstruktionen av trappan verkade vars från lustiga huset, rent livsfarlig med småbarn. Hade snickare inne som rev gamla trappan, mellanvägg mot källarttrappan samt tak/golv ovan källarnedgången för att gå större öppningsmått. Fick sedan hjälp med att slå upp ena sidan mot
Testarn: Håller med b8q - silikatfärg. Den är diffusionsöppen och spärrar inte in fukt. Olika typer av akrylatfärger kommer att bubbla och släppa samt i värsta fall göra putsen mjuk så den släpper med. Kalkfärg kan ju funka om du putsar med "rätt" sorts bruk, men den kritar av sig om du har otur och inte får den kemiska bindning som kalkfärg bör ge.
Anonymiserad 152820: Jag letar efter ett "smalare" alternativ till en 45*145 regel som jag kan använda som en del av ett golvbjälklag tillsammans med befintliga bjälkar. Spännvidden är 3,40m. Materialet ska ha samma bärighet och nedböjningsmotstånd som en 45*145 regel men ska helst inte vara tjockare än 70mm. - Stål? - vilka dimensioner i så fall? - En blandning av virke och stål? Fick förslag om 70*45
JOW: Det tror inte jag, eftersom det framställs av gipssten. Det är väl mineraliskt?
Durus: Ju, det skulle vara enkelt om man inte hade osb och gips på väggen. Det är ett trähus med tvåsiktsisolering. Gips/osb/isolering/ångspärr/isolering/vindsduk/träpanel
Isakare: Gipsbruk. Kladdar bra, går att blanda till olika konsistens, går att få slätt, eller lite knottrigt som typ puts om man bearbetar det lätt med en blöt svamp när det börjar torka. Det är helt enkelt gips med sand i.
Jan Ullström: tanken var ju att först använda 45x220 som sattes ihop till 90x220 och lägga en på var sida om murstocken för att fördela lasten på flera punkter. men man klarar sig ju på en balk där det andra blåa strecket är, frågan är vilken dimension på balk jag ska välja? misstog mig om väggen mot sovrummet,den är inte rakt ovanför väggen i källaren så frågan är om jag kan använda
SBH: [citat] olika beongskruv finns ju. man kolla vad dom klarar av. essves betong funkar i tegel
Arne999: Ok så får det bli. Snackat med hantverkaren idag som gör toan och han tyckte det va helt ok också så det är la bara att köra på!
HasseTeknik: "Farligheterna" i blåbetong varierar från batch till batch, men för att det ska bli problem, så ska det vara ganska stora ytor som är byggda med de blocken. En liten köksvägg är ju marginellt (men det blir bättre nu när den är borta :) ), det kan vara större problem om hela huset är byggt av detta material, vilket ju har förekommit.
Peter2400: Expander spik då, kan det vara nåt? Du kan borra rakt igenom regeln o sen ska det bara vara att slå in. [bild]
Villa vista: Väggarna är ej bärnade eller hjälpbärande!
Eld: Fällgrindar i trä är billiga och fungerar bra enda nackdelen är att när man tappar dem (inte om utan när) så får man fula märken i trappan. Det måste givetvis finnas något att skruva fast dem i på bägge sidor (vilket nog gäller alla grindar) och man kan bli tvungen att byta ett par träskruvar som skruvar ur sig mot maskinskruv och nylockmutter.
phosun: Aha, då förstår jag! Tack för svar.
mdab: Man blir mörkrädd av dessa byggare och hantverkare som säger att allting går att lösa utan att ha koll.
winzhangout: [bild] Där är det enda trä som finns på huset idag resten är rent lättbetonghus.
Marlen Eskilsson: I högsta grad våtrum, en tvättstuga. I alla fall i min tvättstuga läcker det titt som tätt. Bra avlopp alltså, men också extra bra ventilation behövs i tvättstugan. Men jag tror att du ställer lite väl många frågor i en enda tråd här för att få bra svar. Prova att dela upp det i småfrågor, t ex starta en tråd om hur du gör med rören i delforum Vatten & avlopp etc. Vi har ju
mdab: Jag tror du ska gå ner till c-c 150. Jag vet inte om det kommer svaja med c-c 300 men det uppfyller iaf inte boverkets hållfasthetskrav. Du skulle ju kunna sätta en stålbalk i mitten annars men det känns som att man krånglar till det lite för sig då.
Bernieberg: [citat] Tack så mycket! Då finns det ju hopp om att göra det även om det saknas fundament idag.
roland53: För att få bättre fäste kan man blanda en tunn välling av cement lite sand och vatten och stänka på befintliga. yta Låt torka. Du får då ett underlag som putsen fäster bättre på.
Javadvetjadå: [citat] Jo abslout. När kablarna är färdigdragna så ska jag kolla läget och vid behov pumpa upp och förstärka. Tack så mycket för alla svar!
fgo: här hittade jag den. http://www.sodra.com/sv/Sodra-Interior-Sverige/List/Dekorationslista/Spalje/ Var "ganska" dyr har jag för mig. Reagerade när jag fick fakturan iaf.
Bygg för hälsan: Någon som har tips om vart man kan hitta läckra kantlister i stål. Typ listen som finns på en del 50-tals bord.
KnockOnWood: Det är lite svårt att förstå vad bilden skall visa. Vad är det för plåt och vad har den för funktion? Samma när det gäller plasten. Du kanske har en kamera och kan ta en bild, och förklara lite utförligare också?
Åsa Lund: Dalocs dörr har ljudklassning på pappret till 35 dB, dock testad till 38 dB. Dörrbolagets tillhållarelås har fem kolvar. Daloc S43 har ett flerpunktslås som låser dörrbladet upptill och nertill på anslagssidan. =tre kolvar på anslagssidan i låst läge. Jag misstänker att det kan dölja sig en del pengar i lås-delen som är svårt att upptäcka i förtid. Uppskattningsvis kostar en
HarryStem: [citat] Tjenna, tack för ditt svar. Höja marknivån går inte där tyvärr. Sista skissen är typ en sprängskiss, hur berget ser ut under jorden. Utanför muren är marken lika hög som källardörren. Men som du säger är planen att fånga upp så mycket vatten som möjligt innan det når dit. Uppgävt ner till berget vid den väggen nu. Kanske 120cm ner var det och det är en bassäng med