Produkter som diskuteras: "hålplattor"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja visst ser det trevligt ut!Mattiaz skrev:
Jag borde skrivit att jag "lånade" bilden från http://www.gd.no/magasiner/bolig/article4627672.ece
Hur menar du med "brädlask över skarvarna"?
Men grabbar klart man gjorde takstolar liknande de man gör idag.
Men skillnaden var att virket var lika tjockt som det var högt vilket gjorde att man kunde skarva "halvt i halvt" eller så haklaskade man ihop viket vid hammarbanden. Träplugg i "halvt i halvt" skarvar.
Men eftersom man idag har optimerat virket har man inget att ta av i en skarv utan får slå på trista byggbeslag i stället.
Men skillnaden var att virket var lika tjockt som det var högt vilket gjorde att man kunde skarva "halvt i halvt" eller så haklaskade man ihop viket vid hammarbanden. Träplugg i "halvt i halvt" skarvar.
Men eftersom man idag har optimerat virket har man inget att ta av i en skarv utan får slå på trista byggbeslag i stället.
Produkter som diskuteras: "byggbeslag"
Byggbeslag
Byggbeslag används för att sammanfoga eller koppla samman olika delar i en konstruktion, till exempel för att fästa bärande bjälkar, stolpar och för att förstärka förband mellan olika komponenter. Dessa beslag spelar en avgörande roll
Läs mer
Brädlaskar eller laskbrädor kallas de brädor som används för att skarva virket. Samma funktion som dagens spikplåtar men lite större och grövre. På 1980-talet användes ofta laskar av plywood. Se detaljerna på nedanstående typritning från tiden omkring 1960:
Bild från Wale, Harald: Trätakstolar till bostadshus (2 uppl. Stockholm 1961)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild från Wale, Harald: Trätakstolar till bostadshus (2 uppl. Stockholm 1961)
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag har gjort takstolar med brädor som dragstag från nocken ner på hanbjälken.
Brädorna fungerar som laskbräda för stöttan.
Ser inte så "lappat" ut.
Protte
Brädorna fungerar som laskbräda för stöttan.
Ser inte så "lappat" ut.
Protte
Det finns säkert flera olika varianter, på föräldragården är takstolarna i ladugården och delar av boningshuset konstruerade på liknande sätt som denna bild(har tyvärr ingen egen bild).pandalus skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min farfar och hans granne hjälpte varandra att bygga sina nya ladugårdar i slutet på 30-talet (om jag minns rätt). Högg timmer på vintern och byggde ladugård på sommaren. Utöver att sköta jordbruket som inte direkt är ett 9-5 jobb. Tror de fick upp båda ladugårdarna på 2-3 år. De största spiken som användes var 12-tum.... På den tiden var det "sticketak" eller spåntak även kallat som gällde. Hur lång tid det tog att göra alla spån till ett en ladugård på 30x10 meter kan jag inte ens fantisera om.
När jag tänker efter så får ju detta de flesta projekt här på byggahus att blekna i jämförelse....
Plywood eller spikbeslag ser lika trist ut om man tänker sig att ha synliga takstolar. Då får man titta lite längre bort i tiden och se hur riktiga timmermän skarvade trä. Titta lite på gammalt båtbyggeri för där hittar man ofta fina skarvar men även i gamla takstolar från i början av seklet hittar man fina skarvar.
1980-talet är ju nutid och då utbildade man inte längre den typen av snickare som fanns fram till gissningsvis 40-50 talet utan hade gått över till byggnadssnickare som mer och mer blev montörer av gipsskivor.....
OBS inget illa menat med det utan bara ett konstaterande att byggnadsindustrin hade gått från, dyrt material och låg lön till billigt material och hög lön vilket helt ändrade karaktär på bygget.
1980-talet är ju nutid och då utbildade man inte längre den typen av snickare som fanns fram till gissningsvis 40-50 talet utan hade gått över till byggnadssnickare som mer och mer blev montörer av gipsskivor.....
OBS inget illa menat med det utan bara ett konstaterande att byggnadsindustrin hade gått från, dyrt material och låg lön till billigt material och hög lön vilket helt ändrade karaktär på bygget.
Oj vad många svar..ja håller med, förr tog det tid att bygga men det vart redigt gjort! Anledningen till att jag frågar är väl jämfört med stall och lagårdar en petitess men det jag fnulade på är farstun (förstun).
Det har varit balkong ovanpå men nu blire bara farstutak och då vill jag inte ha "innetak", vill ha öppet till nock ( om man kan använda sig av det uttrycket I detta minimala sammanhang) och huset är ju en sekelskiftesvilla så då tycker jag det ser ruttet ut med beslag o annat prutt när man tittar upp!
Men vilket sätt skulle passa till ett farstutak?
Det har varit balkong ovanpå men nu blire bara farstutak och då vill jag inte ha "innetak", vill ha öppet till nock ( om man kan använda sig av det uttrycket I detta minimala sammanhang) och huset är ju en sekelskiftesvilla så då tycker jag det ser ruttet ut med beslag o annat prutt när man tittar upp!
Men vilket sätt skulle passa till ett farstutak?

