Jag har en gjuten platta i köket och hallen och ska bygga en innervägg. kan man utan problem sätta trät direkt mot plattan eller bör man ha nån plastbit/syllbit mellan typ ändträt och plattan för att undvika att trät suger åt sig fukt?? Inte för att plattan inomhus ska vara fuktig antar jag men.... vill ju vara 100% säker att jag gör rätt

Plast eller syllisolering under väggen.

Ok det va ju det jag misstänkte men ändå nyfiken på hur viktigt det är egenligen på en innervägg?? plattan ska väll vara "torr"??

På en "modern" isolerad platta som står på en bädd av makadam skulle inte jag vara orolig att ställa en innervägg direkt på betongen.
Men praxis är att lägga plast eller syllisolering under.

Mikael_L
Lägg du åtminstone lite diffusionstät byggplast, eller en liten bit takpapp eller något likn.
Det är ju liksom ingen kostnad eller besvär i sammanhanget.

Jag har isolerad platta och den ska alltså rent tekniskt alltid hålla sig torr, men jag har satt lite syllisolering under precis allt som ligger mot, både syllar och pelare.
Att tänka på är att en pelare som regel tar väldigt stora laster, så precis vad som helst funkar inte under det.

Hängslen och livrem.

Det är mycket som ska vara... i teorin/den ideala världen, men en snabbkoll runt på detta forat visar väl att så ofta inte är fallet i verkligheten... :banghead:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.