Hej!

Har murat upp en vägg som är en fortsättning på en existerande vägg och undrar hur jag ska lösa putsningen av den nya väggdelen. Måste jag bila bort all puts från den gamla väggen och putsa hela väggen som en helhet eller räcker det att putsa den nya delen i samma nivå som den gamla? Osäker på vad som händer isåfall där den nya putsen möter den gamla.

En andra fråga är vilken typ av puts ni tror skulle bli mest lik den gamla väggen efter målning, förmodligen väldigt svårt att svara på utifrån bilderna men kanske fanns en standardlösning för källare som putsades runt 1976?

Tacksam för svar!

IMG_0997[1].JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0998[1].JPG
Skapa konto

IMG_0999[1].JPG
Skapa konto

Så.... om jag använder putsbruk b och bara putsar det nya och möter det gamla... vad tror ni kan hända?

Kommer det spricka i skarven mellan det nya och det gamla?
Krymper pusts, alltså... kommer den nya putsen sjunka in något eller behåller den sin tjocklek när den torkar?
Kommer det se dumt ut?

Är inte sugen på att slå ner den gamla putsen då den sitter stenhårt men kanske är bästa lösningen?

M
Det kommer synas hur du än gör förutom om du tar ner putsen in till hörnet. Jag skulle nog putsa upp den nymurade väggen med banor och den gamla putsen som ändbana (anhåll att stocka av emot) och sedan vid skurningen filtat i skarven med lite 1mm-bruk. Efter målning syns det nog inte så mycket då... Beror på hur perfekt du vill ha det...

• Gilla
Lars Rickard Gunnarsson
  • Laddar…
Tyvärr kommer det nog att spricka i skarven, du måste näta och putsa hela ytan... Det kan vara så att du klarar dig eftersom det står på samma golv...
Vanligtvis lägger man en sprickfog i skarven som man mjukfogar om man vill vara säker...

Jag skulle om det var i min källare knackat ner bef puts till hörnan lr iaf sett till att få bort färgen sen nätat och putsat hela...

/Peter

• Gilla
Helioz
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.