K
Pratade med en byggnadsingenjör ang. vårt husprojekt idag. Han hävdade att man måste ha snedställda reglar sk snedstävor i alla ytterväggar för att få tillräcklig stabilisering av stommen. Han menade att utegips bara skulle spricka om det skulle användas för stomstabiliering.

Tittar man på stomresningar som tex denna från Fiskarhedenvillan så är där inga snedstävor någonstans.

Hur ska man tänka? Söker man på snedstävning så dyker nästan bara korsvirkeshus upp...
Jag förstår att man ska snedstabilisera under byggprocessen men när väl gipset är monterat bör det väl vara tillräckligt stabilt?

Samtidigt vill man ju inte att huset ska kunna blåsa omkull :)

Ser man till fadäsen i senaste husdrömmar borde väl deras problem ha kunnat unvikas genom att väggarna var snedstävade?

Normalt räcker gips för stomstabiliseringen. Du har ju oftast en inre skiva också.

Antar att byggnadsingenjören ska göra era konstruktionshandlingar. Fråga denne hur många skivor som krävs. Det ska han/hon kunna svara på!

K
Väljer nog en annan byggnadsingenjör. Denne hade många andra lustiga idéer, men eftersom jag inte sett någon lösning med snedstävor i nya hus blev jag väldigt fundersam..

Jag kommer ju att ha en flerskiktsvägg där den inre väggen inte kommer att ha någon fysisk kontakt med den yttre. Men man tycker ju att en mellanliggande utegipsskiva som vindskydd borde räcka utanpå denna kommer man ju att spika reglar för det yttre isoleringsskiktet.

Men menar du att han kanske inte är ute och cyklar iaf? Han menade visserligen att det ändå inte hade funkar om man körde med en inre gipsskiva efter ett korslagt installationsskikt...

K
Försöker få liv i tråden med ytterligare en fråga:

Varför använder man ofta INTE snedstävor i modern konstruktion?

Mikael_L
Kallebo skrev:
Väljer nog en annan byggnadsingenjör. Denne hade många andra lustiga idéer, men eftersom jag inte sett någon lösning med snedstävor i nya hus blev jag väldigt fundersam..

Jag kommer ju att ha en flerskiktsvägg där den inre väggen inte kommer att ha någon fysisk kontakt med den yttre. Men man tycker ju att en mellanliggande utegipsskiva som vindskydd borde räcka utanpå denna kommer man ju att spika reglar för det yttre isoleringsskiktet.

Men menar du att han kanske inte är ute och cyklar iaf? Han menade visserligen att det ändå inte hade funkar om man körde med en inre gipsskiva efter ett korslagt installationsskikt...
Att räkna på dubbelskiktsvägg var han kanske inte van vid ...? :)

Jag tror inte du behöver någon extra stomstabilisering på insidan. Men det skadar å andra sidan inte heller om du sätter två hålband i kryss på varje yttervägg.
Som det görs på denna sida:
http://malcolmsson.se/friggebod/sida3_9.html

Kallebo skrev:
Försöker få liv i tråden med ytterligare en fråga:

Varför använder man ofta INTE snedstävor i modern konstruktion?
För att det inte behövs, i normalfallet, för småhus.
Det är dock inte alls ovanligt med snedsträvor i stora byggnader med stålstomme. Snarast nästan alltid.

Jag skulle misstänka att den inre skivan ger begränsad stabilitet om det finns korslagda reglar (ofta 45x45) mellan skivorna och regelstommen. Idag använder man ju ofta ingen yttre gips, utan bara en vindduk på utsidan, innan panel med spikreglar osv. Då antar jag att man måste ha snedsträvor. Man använder ju ofta också spikband i plåt, korsade som stabilitet. vet dock inte om det är nog för att utesluta snedsträvorna.

Konstruktionsmässigt är ju snedstävor nr 1. Det är aldrig fel.
Det är väl av praktiska skäl som man frångått snedstävor. Man vill minimera monteringstiden.

Har för mig att det ska finnas galvat plåtband (2 x 20 mm) som kan användas som ersättning? (korslagt)

• Gilla
anaitis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.