Skall fästa träregel (70x45) i lättbetongvägg/leca/betonghålsten m puts. Finns det något smartare än jag gjort hintills? Det blir många moment, och få alla hål att passa är lite spännande. :o

• Borra hål i regeln.
  • Skruva in skruvarna så de sticker ut på baksidan.
  • Tryck regeln mot väggen så skruvarna märker ut borrhålen
  • Borra o plugga i väggen
  • Hoppas att alla hål stämmer, och jag inte borrat snett eller borren glidit.
  • Skruva fast regeln.

Regeln skall hålla upp redskap och kanske någon verktygstavla så det är inte jättebelastning.

Borra två hål som du säger. Fäst upp regeln. Borra resterande hål när regeln är på plats. Fäst en plugg på skruven. Hammra försiktigt pluggen genom regeln, skruva fast.

Eller använd spikplugg och borra genom både regel och vägg i ett moment. Sen slår du bara in spikpluggen med en hammare. Sitter som berget.

S
Sister ray skrev:
Eller använd spikplugg och borra genom både regel och vägg i ett moment. Sen slår du bara in spikpluggen med en hammare. Sitter som berget.
nja. inte direkt. lättat spikpluggen bara vidgar hålet

En del tips, tack. Blir inte hålet i regeln lite stort om man skall borra takt igenom? Kanske bricka? Vilken borr använder man till både trä och betong?

S
-MH- skrev:
En del tips, tack. Blir inte hålet i regeln lite stort om man skall borra takt igenom? Kanske bricka? Vilken borr använder man till både trä och betong?
vanligt slagborr.nej du får fästet i matrialet bakom. hade varit annorlunda om du förborrade för trä till trä montage

Okej, så till de där lättebetongskruvarna som är 7,5mm använder jag en slagborr genom både trä och betong. Diameter på borr?

Det beror på dimension på skruven - läs anvisning för skruven du köper.

Jag har använt både fasadplugg och lättbetongskruv för detta och båda funkar bra.

Här lite lastprov för fasadpluggen:

lastprov.JPG

Jag hänger inte kvar längre men fasaden gör det.

• Gilla
Tärnvind och 1 till
  • Laddar…
Googlade på fasadplugg, och tror jag fattar. Pluggen skall vara igenom både regel och betong, så till en 45mm regel kanske en 10x120 kna räcka. de kostar 1000:-/50st hos Beijer. :o

Aha!

Då har man lärt sig något idag också :) Visste inte att fasadpluggen skulle vara i regeln också. Tänk om man hade vetat det när man satte upp bärlinan till altanen i huset :D

@MH: Det är halva priset på byggmax - men fortfarande ett rövarpris.

Gör du det inte svårare än det är nu ;)
Jag lovar att min metod räcker för ditt ändamål.

Var och botaniserade hos bygghandlarn, och priset för spikplugg var några kr styck. Glömde kolla vad fasadplugg kostade, tyvärr. Skruvarna var från nilsahlgren.se de har en bra produktkatalog:

http://www.nilsahlgren.se/attachments/download/313/NA Skruvkat 2012Q3 30 juli 2012 LowRes B.pdf

Spikplugg verkar inte duga till hålsten, då skall det vara fasadplugg (längre bit som sticker in, skall skruvas inte slås in). Då har man ärt sig en del. Köpte inget, har bara tre hål kvar för tillfället det skall väl gå med vanliga plugg.

Nimhed, tränger inte skruvskallen igenom regeln då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.