Byggahus.se

Markisolering 45mm

1. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Hej, tänkte använda markisolering i en innervägg istället för vanlig då det är för att ljudisolera och dämpa för hembio. Detta pga att markisolering väger mer = bättre ljuddämpning.

Men hittar bara 50mm, finns det in 45?

Det är för en innervägg med 45 reglar
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0190.jpg

2. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Sala på reglarna med förslagsvis 7 mm plywood.

Hade det varit jag så köpte jag 70mm reglar och sågade de till 50mm.

Protte

3. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Då blir det problem med karmen då den är 93mm vilket 11 mm obs + 13mm gips plus 45mm regel blir. Från början tänkte vi kört på två fristående 45 reglar med 10mm luftspalt för ännu bättre ljudisolering men det gjorde vi inte av samma anledning.

4. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Men fortsätt med salning på karmen också.
    Man kan sätta klackfoder på ena sidan så syns det mindre.

Protte

5. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Det förstör lite känslan på profilerna skulle jag säga, det är inget modernt dörrblad eller karm.
    Så det går inte att få tag på 45mm markisolering?

edit: det skulle vara om man fräste eget karmvirke med rätt djup, men tom jag tycker det börjar bli för mycket jobb :D

6. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Om du nästan är redo att fräsa egen karm, såga bort lite på insidan så du får en skarp kant, limma på salningen med lite övermån, hyvla bort överskottet. Måste vara enklare än att göra ny karm, ser lika bra ut.

Annars tror jag det är lite överdrivet med den tyngre markskivan då du har 4 lager skiva i väggen.
    Ta vanlig isolering och satsa mer på en bra dörr.
    Det är ju ingen ljudstudio utan en hemmabio.

Protte

7. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Det är ju inte för akustiken utan för att lillgrabben ska kunna sova medans vi kollar på film :D
    Men nej, jag tror jag skiter i det, har mycket andra moment som är tidskrävande som det är :D

edit: Dörrbladet är ju ändå den svaga länken i det hela

Redigerat 2 mar 2015 10:22